Тиждень сиропусний. Середа. Суд над усякою несправедливістю (Йоіл 4:2–21)

Час прочитання: 8 хвилин

Lectio (читання)

«Зберу всі народи й поведу їх униз у Йосафатову долину. Там учиню суд над ними за Мій народ та за Моє спадкоємство – Ізраїля; вони бо його між народами порозкидали і край Мій розділили. 3. Вони на Мій народ кидали жереб, міняли хлопця за блудницю й дівчаток продавали за вино, і пили. 4. Та й ви, о Тире та Сидоне, чого ви хочете від Мене? І ви, усі округи Філістії? Може, ви хочете помститися на Мені? Але якби ви й помстилися на Мені, Я раптом вашу помсту вмить вам на голову повернув би! 5. Ви, що забрали Моє золото та срібло, що занесли Мої дорогоцінні скарби в храми ваші. 6. Ви, що синів Юди та синів Єрусалима продавали грекам, щоб запроторити їх далеко від їхнього краю! 7. Та ось Я їх підніму з того місця, куди ви їх продали, і поверну вам на голову злочин ваш! 8. Продам ваших синів і дочок ваших у руки синів Юди, а ці їх продадуть савіям, народові далекому, – бо Господь мовив. 9. Оповістіть це між народами: Готуйтесь до війни! Збудіть хоробрих! Хай виступають, хай рушають усі вояки! 10. Куйте мечі з лемішів ваших, а з серпів ваших списи! Слабосильний нехай скаже: Я – сильний! 11. Спішіться, ідіть! Усі народи звідусіль, зберіться! Веди вниз, о Господи, Твоїх хоробрих! 12. Нехай рушають, нехай зійдуть народи в Йосафатову долину! Бо там сяду Я судити всі народи звідусюди. 13. Пускайте в рух серпи, бо наспіло жниво. Ідіть, топчіть, бо винотока повна; кухви переливаються, бо злоба їхня велика! 14. Натовп на натовпі в долині Суду! Бо близько День Господній у долині Суду! 15. Сонце й місяць почорніли, світло зір гасне. 16. І загримить Господь із Сіону, дасть голос Свій почути з Єрусалима, і затремтить земля і небо! Але Господь буде прибіжищем для Свого люду і кріпостю для дітей Ізраїлю. 17. Ви зрозумієте тоді, що Я – Господь, Бог ваш, що живу на Сіоні, Моїй святій горі. Єрусалим буде святим, і чужинці не переходитимуть більше через нього. 18. Того часу гори закапають вином солодким, а горби молоком тектимуть, і всі потоки в Юдеї потечуть водою. Джерело з дому Господнього проб’ється і зрошуватиме Шіттім-долину. 19. Єгипет румовищем стане, Едом – безлюдним диким краєм за насильство над синами Юди, за те, що неповинну кров на їхній землі пролили. 20. Юда ж буде заселений повіки, і Єрусалим від роду і до роду. 21. Я відплачу їхню кров, без кари не залишу. І Господь житиме на Сіоні».

Коментар до тексту

У Сиропусному тижні середа і п’ятниця − це т. зв. алітургійні дні (не служимо Святу Літургію), тому для розважання візьмемо уривок із книги пророка Йоіла, який у цей день читаємо на Вечірні. Ім’я пророка Йоіла (יוֹאֵל/ Yoel) у перекладі з єврейської на українську мову означає «Ягве є Бог». Йоіл пророкував у Південному царстві Юди близько 400 р. до Хр. Це був час, коли панувало безправ’я й експлуатація. У перших двох главах свої книги пророк говорить про нашестя саранчі, яка значно погіршила становище убогих людей, тому тут наявні мотиви молитви та визволення. У наступній, третій главі, Йоіл пророкує про майбутнє, у якому Господь навідається до Своїх людей, виллє на них Свого Духа і так спасе залишок вірного народу. У четвертій главі проголошується остаточний Божий суд над народами і спасіння Божих вибраних. Центральна тема всього послання − настання Дня Господнього[1], який буде Днем Суду над усяким беззаконням. Цей уривок містить пророцтва про спасіння та запевнення про Божий суд над ворогами Божого народу, який відбудеться у Йосафатовій долині – частині долини Кедрон у східній частині Єрусалима. Схожі теми суду над жорстокістю й безправ’ям язичницьких народів порушуються у великих пророків Ісаї, Єремії та Єзекиїла, однак Йоіл, на відміну від них, більше уваги присвячує темі суду над усіма беззаконними народами, а ворогів царства Юди згадує тільки побіжно. Образ майбутнього славного відродження царства Юди (Йоіл 4:17–21) перегукується з аналогічними розповідями про ідеальну віднову, вміщеними наприкінці книг інших пророків (Іс 66:10–14; Ос 14:4–9; Ам 9:11–15)[2].

Meditatio (розважання)

«Нехай рушають, нехай зійдуть народи в Йосафатову долину! Бо там сяду Я судити всі народи звідусюди». У цій же главі у в. 2 пророк передає такі слова Господа: «Зберу всі народи і поведу їх униз у Йосафатову долину. Там учиню суд над ними за Мій народ та за Моє спадкоємство – Ізраїля; вони бо його між народами порозкидали і край Мій розділили». Отож, за словами пророка, у Йосафатовій долині, дуже маленькому місці, яке далі переходить у Кедрон-долину, розташовану між горою Сіон (її ще називають Храмовою, у Старому Завіті – горою Морія) та Оливною горою, має відбутися суд над усіма ворогами Ізраїлю.

Хоча історично Йоіл міг мати на увазі насамперед такі імперії, як Асирію та Вавилон, а також сусідні з Ізраїлем менші народи, які завжди користали з ослаблення Ізраїлю, більшість дослідників вважає, що Божий суд у Йосафатовій долині є символом остаточного Божого суду над усіма народами, які у своїй основі були сформовані на несправедливості.

Етимологія імені Йосафат (євр. יְהוֹשָׁפָט / Yehoshaphat) означає «Ягве судитиме». Інша назва цієї долини у книзі пророка Йоіла (4:14) – «долина Рішення / Вироку / עֵמֶק הֶחָרוּ / emeq hacharu» (в укр. перекладі о. Івана Хоменка − «долина Суду»), і це вказує на те, що тут Бог винесе Свій остаточний вирок діяльності усіх народів – їхніх політичних, військових та інших систем, які завдавали великої кривди усім беззахисним – слабким, убогим, жінкам, дітям та іншим людям, які впродовж віків страждали від чиєсь злоби, жадібності та несправедливості.

Oratio (молитва)

«Тому безбожники на суді не остояться, ні грішники на праведників зборах» (Пс 1:5).

Contemplatio (споглядання

Книга пророка Йоіла завершується чудовою картиною повернення світу до первісної гармонії, про яку провіщали й інші пророки, і яка настане у часі славної Парусії Господа нашого Ісуса Христа. Та перш ніж із приходом Господа все переміниться, тління зодягнеться в нетління (1 Кор 15:53), а тимчасове буде поглинуте вічністю, мусить бути винесено вирок усякому нечестю й несправедливості. Рай не може початися там, де панує жахливе безправ’я, яке має бути чітко означене, засуджене й подолане раз і назавжди. Саме тому, наближаючись до Великого Посту – часу покаяння і приготування до світлого свята Христового Воскресіння, Церква збуджує наше сумління читаннями із книг пророків, щоб ми могли зректися усякої несправедливості й вибрати те, що має вічну вартість. Св. Павло заохочує: «І не вподібнюйтеся до цього світу, але перемінюйтесь обновленням вашого розуму, щоб ви переконувалися, що то є воля Божа, що добре, що вгодне, що досконале» (Рим 12:2).


[1] J. J. Collins. Daniel and the Minor Prophets, In The Catholic Study Bible. Oxford University Press. Third. Ed. 2016, P. 388.

[2] J. D. Barry, D. Mangum, D. R. Brown, M. S. Heiser, M. Custis, E. Ritzema, D. Bomar, Faithlife Study Bible. Bellingham, WA: Lexham Press. Electronic edition 2016. Joel 3.

2 коментарі до “Тиждень сиропусний. Середа. Суд над усякою несправедливістю (Йоіл 4:2–21)”

Залишити відповідь до Михаїл Скасувати відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *