Четвертий тиждень Великого посту. Середа. На стежці справедливости – життя (Прип 12:23–13:9)

Час прочитання: 6 хвилин

Lectio (читання)

«Розумний чоловік приховує знання, | а серце дурних проголошує дурноту. 24. Рука трудящих пануватиме, | лінива – платитиме дань. 25. Журба гнобить серце людини, | а добре слово її звеселяє. 26. Друг праведника вивищує, | дорога злих на манівці їх зводить. 27. Лінивий не спече влову, | найвищий скарб людини – пильність. 28. На стежці справедливости – життя, | крива дорога веде до смерти. 13:1. Мудрий син любить науку, | насмішник не слухає напоумлення. 2. Із плоду уст своїх людина добро їстиме, | жадання зрадників – насильство. 3. Хто стереже свої уста, той зберігає свою душу, | хто ж свого рота невгамовно роззявляє, тому погибель 4. Душа лінивого жадає, та нічогісінько не має, | душа ж трудящих насититься. 5. Праведник слова брехливі ненавидить, | а злий поводиться безсоромно й ганебно. 6. Безвинного в путях пильнує правда, | грішника губить злоба. 7. Той вдає багатого, хоч нічогісінько не має, | а той бідного вдає, хоч він і пребагатий. 8. Викуп життя людини – її багатство, | бідний же загроженим не почувається. 9. Світло праведних звеселить, | а свічка злих погасне».

Коментар до тексту

У цьому уривку, як і в декількох попередніх, Соломон продовжує свої роздуми над різними аспектами життя людини. Цей текст − частина більшої збірки приповідок великого мудреця та царя Ізраїлю (10:1–22:16; друга схожа збірка − у 25:1–29:27). Більшість приповідок у цьому уривку побудовані за принципом антитетичного паралелізму – кожна складається з двох паралельних ліній, у якій друга контрастує з першою. Cоціальний статус та успіх багатьох родин залежав від того, чи діти, зокрема сини, були мудрими – слухали та виконували навчання своїх батьків, або ж були нерозумними насмішниками, і тому допроваджували своє життя до злиднів. У вв. 24 та 26–28 (12-ї глави) особлива увага присвячена характеристиці працьовитих та лінивих людей, а також темі винагороди за труд: примножити достаток та здобути певний статус у суспільстві можна тільки завдяки наполегливій праці. Влучні афоризми другої частини уривку (Прип 13:1–9) вказують на шляхи, які провадять до сповнення життєвих стремлінь або ж руйнації надій. Один з основних шляхів − це здатність мудро послуговуватися даром слова та вміння вчасно змовчати (вв. 2–3), іншим шляхом є старанна праця (в. 4). У вв. 5–6, 9 Соломон стверджує, що основою всього завжди є моральні чинники[1].

Meditatio (розважання)[2]

«На стежці справедливости – життя, | крива дорога веде до смерти». Першу частину фрази з єврейської на українську мову можна перекласти по-різному: «Стежка, яка провадить до праведного життя, є життям», «Праведність є стежкою, яка провадить до життя», «Життя знаходимо там, де практикується праведність», «Особа, яка прямує стежкою праведності, матиме життя». У всіх варіантах підкреслюється, що праведність / справедливість дорівнює життю.

Друга частина фрази у найдавніших манускриптах єврейського тексту звучала так: «Подорож її шляхом не веде до смерті». Проте багато середньовічних манускриптів уже містять фразу, наявну майже у всіх сучасних перекладах: «Але інша дорога веде до смерті». Отже, тут ідеться про те, що дорога праведності провадить до довгого життя – це добре збудована дорога без смерті. Якщо ми хочемо жити довго, у розумінні Нового Завіту − вічно, нам треба жити згідно з Божим порядком (бути праведними, справедливими), а якщо шукаємо смерті, тоді діємо й поводимося неправильно. Ця чітка біблійна логіка дуже тверезить кожного мудрагеля, який сам хоче визначати, що є добре, а що зле.

На означення «справедливості / праведності» Соломон вживає поняття «צְדָקָה / tsedaqa», за якою стоїть ідея Божого порядку. Праведність / справедливість – це відповідність певному стандартові та дотримання обов’язку, які зазвичай розуміються як морально добрі й такі, що задовільняють очікування та вимоги стосунків з Богом і ближніми. У біблійному контексті завжди мається на увазі Божа об’явлена воля, Його Закон, які чітко визначають, що саме є праведністю.

Oratio (молитва)

«Щасливий чоловік, що має свою силу в Тобі і Твої дороги має у своєму серці» (Пс 84:6).

Contemplatio (споглядання)

Трохи раніше у тексті Соломон стверджує: «Скарби, неправдою набуті, не дають користи, | справедливість від смерти рятує» (10:2); «Праця праведного йде на прожиток, | безбожного заробіток – на погибель» (10:16); «Постійна справедливість до життя прямує, | хто ж гониться за злом, той гониться за смертю» (11:19). Ця чітка та зрозуміла ідея − наскрізна думка всієї Біблії: «Ось як говорить Господь: Оце даю вам або дорогу життя, або дорогу смерти» (Єр 21:8); «Бо Божа благодать з’явилася, спасенна всім людям, 12. і навчає нас, щоб ми, зрікшися нечестя та грішних бажань цього світу, жили тверезо, праведно і благочестиво в нинішньому віці» (Тит 2:11–12); «Коли ви знаєте, що Він праведний, то знайте теж, що всякий, хто чинить справедливість, від Нього народився» (1 Йо 2:29); «Дітоньки, ніхто нехай не вводить вас в оману. Хто чинить правду, той праведний, як і Він праведний. 8. Хто чинить гріх, той від диявола, бо диявол грішить від початку. На це з’явився Син Божий, щоб знищити діла диявола» (1 Йо 3:7–8).


[1] D. A. Carson. New Bible Commentary: 21st Century Edition. 4th ed. Leicester, England; Downers Grove, Ill., USA: Inter-Varsity Press 1994 (Logos electronic edition). Prov 12–13.

[2] Деякі думки в розважанні основані на: W. D. Reyburn, E. McG. Fry. A Handbook on Proverbs. New York: United Bible Societies 1994, P. 282–283; The NET Bible First Edition Notes. Biblical Studies Press 2006. Prov 12:28 (Logos 9 Electronic edition 2021); D. Mangum, D. R. Brown, R. Klippenstein, & R. Hurst (Eds.), Lexham Theological Wordbook. Bellingham, WA: Lexham Press 2014 (Electronic edition Logos 9). Righteousness.

3 коментарі до “Четвертий тиждень Великого посту. Середа. На стежці справедливости – життя (Прип 12:23–13:9)”

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *