Lectio (читання)
«Нарешті кріпіться у Господі та в могутності Його сили. 11. Одягніться в повну зброю Божу, щоб ви могли дати відсіч хитрощам диявольським. 12. Нам бо треба боротися не проти тіла і крови, а проти начал, проти властей, проти правителів цього світу темряви, проти духів злоби в піднебесних просторах. 13. Ось чому ви мусите надягнути повну зброю Божу, щоб за лихої години ви могли дати опір і, перемагаючи все, міцно встоятися. 14. Стійте, отже, підперезавши правдою бедра ваші, вдягнувшись у броню справедливости 15. і взувши ноги в готовість, щоби проповідувати Євангелію миру. 16. А над усе візьміть щит віри, яким здолаєте згасити всі розпечені стріли лукавого. 17. Візьміть також шолом спасіння і меч духовний, тобто Слово Боже».
Коментар до тексту
Після порад батькам і дітям, а також слугам і панам (т. зв. Домашній кодекс в Еф 5:22–6:9) св. Павло наголошує, що всі повинні бути готові до боротьби «проти начал, проти властей, проти правителів цього світу темряви» (в. 12). Тут апостол має на увазі тих ангелів, які збунтувалися проти Бога і яких уже переміг Христос (1 Кор 15:24; Кол 1:13–14; 2:15), але проти яких ми ще повинні боротися. Ця боротьба триватиме до самого кінця, і для того, щоб зобразити форму цієї боротьби, св. Павло використовує обладунки та зброю римського вояка. Спочатку апостол рекомендує одягнутися у «повну зброю Божу» (в. 13), тому що правителів світу темряви можна подолати тільки духовною зброєю, якою Бог забезпечує тих, які Його люблять, – ідеться про правду, праведність, мир та віру (вв. 14–16)[1].
Meditatio (розважання)[2]
«Одягніться в повну зброю Божу, щоб ви могли дати відсіч хитрощам диявольським». Грецький термін «πανοπλία / panoplia», який тут вжив св. Павло, дослівно означає «повне приготування пішого солдата до нападу й захисту», а метафорично − «духовні характеристики віруючого для християнської боротьби проти зла»[3]. Тут ідеться не просто про зброю, яку Бог дає, але ту, у яку Він зодягнутий. Джерелом для цього образу стали слова з книги пророка Ісаї: «Одягся у справедливість, мов у броню; шолом спасіння на голові в Нього. Він надягнув відплату, як одежу; горливістю, немов плащем, покрився» (Іс 59:17). Перебуваючи під домашнім арештом, Павло довгий час міг оглядати, у що були зодягнені римські солдати, які його охороняли. Тому опис Павла є не так вичерпним, як радше побудованим на спогадах, тому й репрезентативним.
Щоб себе зміцнити, потрібно докласти зусиль. Це не відбувається само собою. Зусилля повинні бути спрямовані на те, щоб озброїтися різноманітними захисними якостями та ресурсами, черпаючи сили у Бозі. Залишатися незахищеним неприпустимо, бо диявол має свої методи, схеми (μεθοδείας / metodeias) та хитрощі: «Тоді ми не будемо більше малолітками, яких кидають хвилі і яких обносить усякий вітер науки, зводячи на манівці людською хитрістю й обманом» (Еф 4:14). Зло рідко виглядає злом, поки не досягне своєї мети, зазвичай воно видається привабливим, бажаним і навіть законним, а насправді це дуже хитро замаскований капкан.
Важливо відзначити, що тут ідеться про захисні обладунки, а не атакуючі. Це чітко пояснює головне дієслово ἵστημι / histemi – дослівно «давати відсіч, чинити опір», яке підкреслює стояння та витримку, а не просування або напад. Інші основні дієслова говорять те саме: кріпитися (ἐνδυναμοῦσθε / endynamouste – в. 11), давати опір (ἀνθίστημι / antistemi – в. 13), бути здатним, долати (δύναμαι / dynamai – в. 16). Павло чітко наголошує, що нашими ворогами є не інші люди, а сили темряви, які можуть послуговуватися зведеними й обдуреними людьми та різними порочними інституціями (пор. Еф 2:2; 4:12). Тому дуже важливо не плутати посудину, наповнену злом, тобто людину, із самим злом.
Для того, щоб навчитися це розрізняти, а також встояти у цій духовній війні, треба щодня наповнюватися Богом, занурюватися в Його благодать, поступово перебирати Божий стиль поведінки та Його мислення, ставати світлом у Господі. Павло каже: «Ви були колись темрявою, тепер же – світлом у Господі: поводьтеся ж як діти світла» (Еф 5:8). Коли ми наповнюємося Господом, Його світлом, що можуть зробити нам сили темряви? «Коли Бог за нас, хто проти нас?» (Рим 8:31).
Oratio (молитва)
«Господи, моя скеле, моя твердине, мій визвольнику, мій Боже, моя скеле, що до неї прибігаю; Ти мій щит, ріг спасіння мого, мій захисте!» (Пс 18:3).
Contemplatio (споглядання)
Людина може воювати тільки тоді, поки захищена голова. Тому Павло в кінці закликає взяти «шолом спасіння і меч духовний, тобто Слово Боже» (в. 17). Слово Боже не тільки захистить і просвітить наш розум, але завжди дасть дуже дієвий інструмент для захисту…
[1] The Navarre Bible. Saint Paul’s Captivity Letters. With a commentary by members of the Faculty of Theology of the University of Navarre. Dublin: Four Courts Press, New York: Scepter Publishers 2005, P. 78.
[2] Деякі думки у розважанні основані на B. Witherington III. The letters to Philemon, the Colossians, and the Ephesians: a socio-rhetorical commentary on the captivity Epistles. Grand Rapids, MI: Wm. B. Eerdmans Publishing Co. 2007, P. 349–350.
[3] T. Friberg, B. Friberg, N. F. Miller. Analуtical Lexicon of the Greek New Testament. – Grand Rapids, Mich.: Baker Books 2000, Р. 293.
Христос народився! Дякую. Дуже гарний і повчальний коментар! ?
Христос раждається! Дякую!
Дякую