Lectio (читання)
«А ми знаємо, що Закон добрий, коли хтось уживає його за законом, 9. відаючи, що Закон дано не для праведника, лише для беззаконних, непокірних, безбожних, грішників, нечестивих та нечистих, батьковбивців та матеревбивців, душогубців, 10. розпусників, мужоложців, людокрадів, забріханців, кривоприсяжників і для всіх інших, що противляться здоровому навчанню, 11. згідно з Євангелією слави блаженного Бога, яку мені довірено було. 12. Дяку складаю Тому, Хто мені дав силу, − Христові Ісусові, Господеві нашому, бо Він визнав мене вірним, поставивши на службу; 13. мене, що спершу був блюзніром, гонителем і знущателем, але мене помилувано, бо я, не відаючи, діяв у невірстві. 14. Благодать же Господа нашого надмірно вилилась на мене з вірою і любов’ю, що в Христі Ісусі».
Коментар до тексту[1]
У першій частині цього уривку Павло говорить про проблеми, які є викликом для молодого єпископа Ефеса Тимотея: мандрівні вчителі не тільки поширювали помилкове вчення поміж вірних спільноти, але й давали недобрий приклад власною поведінкою. У в. 8 апостол звертається до Закону Мойсея, який задає моральний стандарт поведінки та сам собою є добрий, бо даний для виправлення беззаконних ( пор. 2 Тим 3:16; Рим 7:12, 16). Та Закон ані не спасає, ані не повинен бути джерелом для різноманітних мітів чи безконечних родоводів, як пропонують деякі вчителі Закону (1 Тим 1:4). Апостол пояснює, що через дарування Закону Бог хотів установити стандарти поведінки не для праведних, але для неправедних. Закон просто визначав, яка поведінка повинна бути засуджена (вв. 9–10; перелік пороків у цих віршах відлунює до міжособистісної етики Декалогу у Вих 20:12–17). Отже, ті особи, які поводяться беззаконно, противляться «здоровому вченню», тобто вказівкам, які випливають із Євангелія та навчання апостолів (в. 10; пор. 1 Тим 6:3; 2 Тим 1:13; Тит 1:9). Павло вдячний Богові за те, що Він довірив йому проголошувати Євангелію – Добру Новину про Божу перемогу над гріхом і смертю заради спасіння грішного людства, незважаючи на те, що до зустрічі з Ісусом той у невіданні жорстоко переслідував Церкву (вв. 11–13).
Meditatio (розважання)
«Противляться здоровому навчанню». Тема здорового навчання − один із найважливіших акцентів пастирських листів. Під здоровим навчанням маються на увазі вказівки для життя, які випливають з Євангелія та навчання апостолів. У Євангеліях Нового Завіту ми на прикладі життя Ісуса Христа відкриваємо для себе істину, що насправді означає бути людиною, як жити життям, у якому ми вповні реалізуємо себе як особи, створені на Божий образ, та постаємо перед вражаючим фактом, що ми є Божими дітьми через Ісуса Христа і спадкоємцями Його Царства. У своїх посланнях апостоли допомагають різним спільнотам долати перешкоди у їхній духовній мандрівці становлення людей, які реалізують у своєму житті первісний задум Творця.
На відміну від безрозсудних контроверсій, якими сповнені навчання різних лжевчителів, здорове навчання допомагає людям зростати у Христі – у всьому, що «правдиве, що чесне, що справедливе, що чисте, що любе, що шанобливе» (Флп 4:8). Це зростання у Христі здебільшого не буває легким, адже завжди знайдуться ті, які будуть опонувати здоровому вченню і відкидати етику Євангелія: «Бо буде час, коли люди не знесуть здорової науки, але за своїми пожаданнями зберуть навколо себе вчителів, щоб уприємнювати собі слух, 4. і від правди відвернуть вухо, а повернуться до байок» (2 Тим 4:3–4).
Павло пояснює, чому є люди, які не приймають здорового навчання: «А коли хтось навчає інакше й не притримується здорових слів, слів Господа нашого Ісуса Христа та побожної науки, 4. той, засліплений гордістю, нічого не розуміє, хворий на пусті змагання та словесні суперечки» (1 Тим 6:3–4). Тому у своєму Другому листі до Тимотея апостол заохочує свого молодого товариша, щоб той брав приклад із його життя, як Павло взяв з Ісусового, і в такий спосіб сам ставав взірцем для довіреної йому спільноти віруючих в Ефесі: «За правило візьми слова здорові, що їх ти чув від мене у вірі та любові, яка у Христі Ісусі» (2 Тим 1:13).
Oratio (молитва)
Ісусе, даруй мені здатність свідчити здорове навчання Євангелії…
Contemplatio (споглядання)
Багато правил чи поглядів, які стали частиною культури сучасного світу, є проявом людського бунту, гордості та короткозорості. Життя за такими правилами та поглядами перетворює світ на театр абсурду. Тому християнське свідчення здорового євангельського навчання є не тільки рятувальним кругом для понівеченого гріхом світу, але й запрошенням до нормального життя, для якого людина була створена.
[1] Деякі думки в коментарі до тексту та розважанні основані на J. D. Barry, D. Mangum, D. R. Brown, M. S. Heiser, M. Custis, E. Ritzema, D. Bomar, Faithlife Study Bible. Bellingham, WA: Lexham Press. Electronic edition 2016, 1 Tim 1:8–14.
Слава Ісусу Христу. Дякую,отче, за доступне тлумачення Слова Божого.
Слава Ісусу Христу! Дякую!
Слава Ісусу Христу! Дякую!