22-й тиждень після П’ятидесятниці. Вівторок. Вимоги до учнів (Лк 9:23–27)

Час прочитання: 5 хвилин

Lectio (читання)

«Звертаючись до всіх, (Ісус) промовив: “Коли хто хоче йти за Мною, нехай себе зречеться, візьме щодня на себе хрест свій і йде за Мною. 24. Бо хто захоче спасти свою душу, той її погубить; а хто погубить свою душу задля Мене, той її врятує. 25. Яка ж користь людині, що ввесь світ здобуде, себе ж саму погубить або пошкодить? 26. Хто б соромився Мене та Моєї науки, того й Син Чоловічий буде соромитися, коли прийде у славі Своїй і Отця, і святих ангелів. 27. Я вам кажу по правді, що деякі з отут присутніх не зазнають смерти, аж поки не побачать Божого Царства”».

Коментар до тексту

Відразу після визнання Петра Ісус пояснює усім присутнім природу Свого месіанського служіння: «Син Чоловічий має багато страждати; старші, первосвященники та книжники Його відкинуть і вб’ють, та Він на третій день воскресне» (Лк 9:22). Після цього Він витлумачує, що означає визнати Його як Христа – Божого Посланця для спасіння світу. По суті, йдеться про ціну учнівства, яка передбачає здатність іти за Ісусом та відважно свідчити про Нього. Мета самозречення та несення хреста не є патологічним самознищенням чи комплексом мучеництва, а виявом свободи, щоб іти за Христом. Самозречення означає звільнення від самодостатності (пор. Пс. 49:6–8) і заміщення її послухом та залежністю від Месії.

Meditatio (розважання)

«Звертаючись до всіх, (Ісус) промовив: “Коли хто хоче йти за Мною, нехай себе зречеться, візьме щодня на себе хрест свій і йде за Мною”». Християнство не є прерогативою окремих людей чи закритим клубом для вибраних. Ісус запрошує усіх стати схожими на Нього. Він не наказує і не вимагає. Навіть говорячи про речі, які визначають наше вічне майбутнє, Він ставиться до нас із пошаною і завжди бере до уваги нашу свобідну волю. Він каже до всіх: «Хто хоче…».

Заклик «іти за Ісусом» в Євангеліях означає стати учнем – довіритися Учителеві, слухати та наслідувати Його. Це найкраща школа на землі. Цієї школи немає в жодних рейтингах найкращих університетів світу, позаяк ні Учителя цієї школи, ні дипломи її випускників не можна порівняти зі знаннями, які ми отримуємо в інших навчальних закладах. Для того, щоб дипломи університетів мали вартість на найдальшу перспективу – вічне майбутнє людини, Церква засновує університети, які, даючи людині конкретні знання, узгоджують навчання з основоположними засадами школи Ісуса. Такі університети ми називаємо католицькими – їх досвід і знання (не тільки фахові) можуть давати те, що буде актуальне на «ринку» завжди, тому що це така інвестиція в теперішнє та майбутнє, про яку більшість т. зв. світських університетів навіть не здогадується.

Це розважання не є рекламою. Сучасна Західна цивілізація – поняття не географічне, але культурне та ціннісне. Ця цивілізація постала через застосування Євангелія до щоденного життя. Радикальне наслідування Христа у монастирях вилилося у потребу служити ближнім в освітній, медичній та соціальній сферах. Цей підхід уможливив постання нових суспільств. Допоки центром життя у них були принципи Ісуса, а не ідеології окремих лідерів, які пропонували, на їхню думку, кращі концепції та принципи для суспільного життя, доти відбувався розвиток і не було трагедій.

Проте ні наше особисте життя, ні спосіб функціонування католицьких університетів, як, зрештою, і самої Церкви та цілих суспільств, не будуть плідними, якщо принципи Ісуса будуть застосовуватися вибірково та спорадично. Христос каже, що бути Його учнем означає зректися себе та щодня брати на себе хрест. Під хрестом тут можемо розуміти любов як служіння або логіку Ісуса загалом. Грецьке дієслово ἀρνέομαι / arneomai, яке тут використовує Лука, дослівно означає «заперечувати, відкидати, відмовлятися». Тобто йдеться про радикальне заперечення власних рацій та відмову від особистих розв’язок на користь визнання правоти за Ісусом. Коли ми робимо це щодня, тоді наше учнівство ефективне, а життя та праця плодоносні.

Oratio (молитва)

Ісусе, даруй мені бажання щодня наслідувати Тебе та усвідомлювати, що Твій план щастя є найкращим…

Contemplatio (споглядання)

Якщо принципи Ісуса застосувати до будь-якої сфери життя, тоді відбуватимуться великі зміни. Такі перетворення завжди починаються з особистого усвідомлення правоти Ісуса та рішення наслідувати Його у своєму житті.

5 коментарів до “22-й тиждень після П’ятидесятниці. Вівторок. Вимоги до учнів (Лк 9:23–27)”

Залишити відповідь до Світлана Скасувати відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *