18-й тиждень після П’ятидесятниці. Субота. Сила слова Ісуса (Лк 4:31-36)

Час прочитання: 5 хвилин

Lectio (читання)

«Потім прийшов у Капернаум, у місто галилейське, і навчав їх у Суботу. 32. І дивувалися Його науці, бо Його слово було повне влади. 33. А був у синагозі чоловік, що мав нечистого духа, і він закричав голосом сильним: 34. “Лиши, що нам і Тобі, Ісусе Назарянине? Прийшов Ти погубити нас? Я знаю, хто Ти: Ти – святий Божий”. 35. Ісус же погрозив йому, кажучи: “Мовчи і вийди з нього”. І кинувши його перед усіма, демон вийшов з нього, нічого злого не зробивши йому. 36. Жах огорнув усіх, і вони один до одного казали: “Що за Слово, що з владою й силою велить нечистим духам, і вони виходять!”».

Коментар до тексту

Цей уривок Євангелія описує перше з п’яти чудес Ісуса на початку Його місії в Євангелії від Луки (4:3144). Вступом до уривку слугує короткий підсумок навчання Ісуса (4:31−32).

Чудеса та навчання Ісуса Лука обдумував дуже ретельно, вналідок цього в четвертій главірозмістив увесь цей матеріал у формі хрестовидного розташування, яке називають хіазмом. Хіазм (із гр. χιασμός/ hiasmos – хрестоподібне розташування) – це різновид синтаксичного паралелізму, що полягає в оберненій симетрії двох синтаксичних елементів, другий з яких у зворотній послідовності повторює порядок першого синтаксичного елемента[1]. Знаю, що таке визначення дещо знеохочує читання цього допису, але покажу це на прикладі навчання та чудес Ісуса в Лк 4:

А. навчання (4:31−32)

Б. екзорцизм (4:33−37)

В. зцілення (4:38−39)

В 1. зцілення (4:40)

Б 1. екзорцизм (4:41)

А 1. навчання (4:42−44)[2].

Отож, в Лк 4 ми бачимо вияв сили Ісуса над хворобами та демонами. Зцілення й екзорцизми відбуваються лише силою слова Христа.

Meditatio (розважання)

«Що за Слово, що з владою й силою велить нечистим духам, і вони виходять!». Від самих початків у християнській традиції читання і роздумування над Божим Словом та прийняття Святих Тайн були найважливішими елементами духовного життя. З плином часу постійна і тривала практика читання Слова в Церкві, а передусім як частина духовної практики в монастирях, викристалізувалася в метод щоденного молитовного читання Святого Письма, відомого під назвою Lectio Divivna (Лекціо Дівіна). Цей вислів у перекладі з латинської мови на українську дослівно означає «Божественне читання». Основна мета такої практики − навчитися слухати Боже Слово, Божий голос у Писанні та жити (а також бачити світ та події нашого життя) відповідно до цього Слова. Крім того, практика Lectio Divina поглиблює та увиразнює наше молитовне життя, яке перетворюється в живе спілкування з Богом.

Щоби Боже Слово могло діяти в нас, преображувати нашу особу, формувати нас на образ Христа, важливо уникати поверхового сприйняття Слова і перед початком читання Біблії завжди усвідомлювати, що ми предстоїмо перед живим Божим Словом, через яке Господь зараз промовлятиме до нас. Це Боже Слово має як мінімум три дуже важливі рівні: інформація, експресія, виклик.

Інформація. Найчастіше ми сприймаємо Біблію саме на цьому рівні. Боже Слово інформує про факти, осіб чи якісь події. Часто вживається спеціальна мова, для розуміння якої необхідно використовувати словники чи коментарі.

Експресія. На другому рівні Боже Слово завжди є експресією, тобто вираженням якоїсь важливої думки. Кожен, хто говорить, промовляє від себе. Це процес самовираження, виявлення почуттів, сповідь, відкриття себе та свого внутрішнього світу, оприлюднення «частинки себе». У Святому ПисьміБог обʼявляє тайну про Самого Себе та правду про людину,відкриває, ким людина є для Бога, а Бог для людини.

Заклик / виклик. На третьому рівні Боже Слово завжди закликає слухача до відповіді. Слово звернене до співрозмовника і спонукає до відповіді, діалогу, спілкування. Господь через Ісаю стверджує: «Як дощ і сніг сходить з неба і не повертається туди, але напуває землю, щоб вона родила й ростила та давала насіння тому, хто її обсіває, і хліб тому, хто їсть, отак і Моє Слово, що виходить у Мене з уст, не повертається до Мене порожнім, але чинить те, що Я хочу, довершує те, за чим Я Його вислав» (Іс 55:10−11).

Oratio (молитва)

Господи Ісусе, даруй мені ласку завжди бути відкритим до Твого Слова та відповідати на Нього…

Contemplatio (споглядання)

Поруч з нами можуть бути особи, які потребують дороговказу чи звільнення. Слово Христа може даруватите і те. Якщо ми особисто досвідчили силу цього Слова, то було б добре допомогти іншим пережити цей досвід…


[1] Я. Черський. Методологія досліджень Нового Завіту / переклад з польської. Львів: Видавництво Українського католицького університету 2017, С. 149.

[2] Darell L. Bock. Luke. Volume 1:1−9:50. Baker Exegetical Commentary on The New Testament. Baker Academic 1994, P. 422.

3 коментарі до “18-й тиждень після П’ятидесятниці. Субота. Сила слова Ісуса (Лк 4:31-36)”

Залишити відповідь до Павло Скасувати відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.