33-й тиждень після П’ятдесятниці. Вівторок. Легке ярмо Євангелія (Мт 11:27-30)

Час прочитання: 5 хвилин

Lectio (читання)

«Усе передане Мені Моїм Отцем, і ніхто не знає Сина, крім Отця, і Отця ніхто не знає, крім Сина, та кому Син схоче відкрити. 28. Прийдіть до Мене всі втомлені й обтяжені, і Я облегшу вас. 29. Візьміть ярмо Моє на себе й навчіться від Мене, бо Я лагідний і сумирний серцем, тож знайдете полегшу душам вашим. 30. Ярмо бо Моє любе й тягар Мій легкий».     

Коментар до тексту

На цей тиждень подаємо загальні читання Євангелія на честь святих з огляду на ранню дату Пасхи. Текст Євангелія дня читаємо також у четвер 4-го тижня після П’ятдесятниці. Для кращого розуміння слів сьогоднішнього Євангелія потрібно взяти до уваги дещо ширший контекст читання, а насамперед два попередні вірші, з якими це читання творить тематичну єдність. Отож у Мт 11:25-26 читаємо: «Тоді ж Ісус заговорив: “Я прославляю тебе, Отче, Господи неба й землі, що ти затаїв це від мудрих та розумних і що відкрив це немовлятам. 26. Так, Отче: бо так тобі було до вподоби”». Мудрі та сильні цього світу не були здатні розпізнати, що Бог надає перевагу смиренним та дітям, тому Ісус закликає не мудрих і сильних піти за Ним, а слабких і знесилених під великими тягарями (Мт 11:28; пор. Мт 23:4), «стомлених», як Ізраїль у вигнанні, покладатися лише на Бога (Іс 40:29-31). Ісус виразно наголошує, що Бог надає перевагу слабким, а не зарозумілим (Мт 11:25-26). На відміну від цих «мудрих і розумних» (Мт 11:25), Ісус єдиний може розповісти, ким саме є Бог (Мт 11:27). Він пропонує відпочинок ослабленим та ярмо значно легше, ніж навчання книжників (Мт 11:28-30), смиренно запрошує навчитися у Нього. Кожен, хто відгукнеться на Його запрошення, відкриє для себе легкість ярма Ісуса, тому що Він є учителем, який піклується про своїх учнів (Мт 11:29)[1].

Meditatio (розважання)

«Ярмо бо Моє любе і тягар Мій легкий». У 23-й главі Євангелія від Матея міститься гостра промова Ісуса, скерована супроти формалізму та жорстокості, якими переповнене навчання книжників і фарисеїв. Ісус каже: «В’яжуть тяжкі, не під силу тягарі й кладуть людям на плечі; самі ж і пальцем своїм рушити не хочуть» (в. 4). Господь звертається до немилосердних та бездушних інтерпретаторів Божого Закону, 13 разів повторюючи дуже прикрі слова: «Горе вам!».

Навчання Ісуса насправді приносить визволення і нове життя у Дусі. Це реальність, яка окрилює, а не пригнічує. Життя повне динаміки, а не зашморг, який людина для того, щоби бути людиною, постійно бажає скинути.

Навчання Ісуса має свої чіткі орієнтири, але у його центрі – добро людини, дух, а не буква закону. Жити за Євангелієм − це ходити у Дусі, а де Божий Дух, там завжди панує Божий порядок. Св. Павло каже: «А плід Духа: любов, радість, мир, довготерпіння, лагідність, доброта, вірність, 23. тихість, здержливість. На тих то нема закону» (Гал 5:22-23). Тому якщо хтось думає, що жити за Євангелієм означає самому вирішувати, що тобі подобається, то це не так. Св. Йоан Богослов каже: «Це бо любов до Бога: берегти Його заповіді. А заповіді Його не тяжкі» (1 Йо 5:3).

Oratio (молитва)

Ісусе, дякую Тобі за Твоє навчання, яке є великою благодаттю для мене…

Contemplatio (споглядання)

Як часто повторює Том Райт: «Євангеліє − це Добра Новина, а не Добра Порада». Бог уже зробив для нас усе, що ми самі бажали, але не могли зробити (пор. Рим 7). Від нас потрібно тільки одне: відкинути увесь непотріб з життя і, приймаючи з вдячністю Божу благодать, нею жити. Іноді ми так безрадісно переживаємо наше християнство, що люди ззовні не мають жодного шансу повірити, що тут ідеться про життя у Христі, справжнє життя, гідне людини. Що ми свідчимо назовні? Замкнуту моралізаторську систему, яка має обмежити життя людей і вкрасти їхню свободу, чи радісне та змістовне життя, яке поволі, але впевнено веде до справжньої свободи у Бозі?


[1]C. S. Keener.The Gospel of Matthew: A Socio-Rhetorical Commentary. Grand Rapids, MI;  Cambridge, U.K.: Wm. B. Eerdmans Publishing Co.2009, P. 345-349

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *