Lectio (читання)
«І сказав Каїн до Авеля, свого брата: “Ходімо-но в поле”. І коли вони були в полі, Каїн напав на Авеля, свого брата, й убив його. 9. Тоді Господь сказав до Каїна: “Де Авель, брат твій?” Той відповів: “Не знаю. Хіба я сторож брата мого?” 10. А Господь промовив: “Що ти вчинив? Ось голос крови брата твого кличе до мене з землі. 11. Тепер же проклятий ти від землі, що відкрила свої уста, щоб прийняти кров брата твого з твоєї руки. 12. Коли оброблятимеш землю, вона вже більше не дасть тобі свого врожаю. Втікачем і волоцюгою будеш на землі”. 13. І сказав Каїн до Господа: “Кара гріха мого занадто велика, щоб її винести! 14. Проганяєш оце мене сьогодні з цієї землі, й від лиця Твого мушу ховатись і втікачем та волоцюгою маю бути на землі; і перший, хто мене зустріне, вб’є мене”. 15. Тоді Господь сказав до нього: “Якщо хтось уб’є Каїна, то зазнає помсти всемеро”. Та й поклав Господь на Каїні знак, щоб не вбивав його той, хто зустріне його».
Коментар до тексту
Продовження розповіді про Каїна містить опис зростання гріха. Каїн запрошує у поле свого брата Авеля і вбиває його. При цьому Каїн відверто бреше Богові – каже, що не знає, де його брат, і не хоче визнати свою провину, а також не відчуває жодної відповідальності за життя Авеля. Бога, однак, обманути не можна, Він демонструє Каїнові, що той знав, що робив, – кров брата свідчить проти нього. Тепер земля, полита кров’ю, не приноситиме бажаних врожаїв, сам братовбивця стане утікачем, а його життя перетвориться на неймовірний тягар (Бут 4:13). Частина мук Каїна полягає в тому, що він відчуває себе прогнаним з-перед Божого лиця (Бут 4:14) та переживає постійну загрозу і страх смерті. Слід відзначити, що біблійний автор у цій розповіді не торкається теми на кшталт, хто міг бути загрозою для Каїна, і не дає пояснення, звідки взялися люди поза Едемом, адже цілком очевидно, що біблійні історії та родоводи вибіркові[1], вони зумисне передають тільки ту інформацію, яка дозволяє нам зрозуміти найважливіші духовні істини, а не просто описують світську історію. Авель стає прообразом страждаючого праведника (пор. Мт 23:35). «Печать Каїна» (можливо татуювання, яке вказувало, що він перебуває під Божим захистом; використання тату для маркування родової приналежності було типовим серед бедуїнів Близького Сходу[2]) демонструє, що Господь не вдається до швидкої помсти «кров за кров», але хоче, щоб відмова від зла здійснювалася людьми добровільно, а не під впливом страху[3].
Meditatio (розважання)
«І сказав Каїн до Авеля, свого брата: “Ходімо-но в поле”». Холоднокровність Каїна вражає. Чому він поводиться так спокійно перед тим, як учинити найстрашніше? Відповідь криється у словах Господа: «Коли чиниш добре, будь погідний, а коли ні – гріх на порозі чигає: він і так оволодів тобою, але мусиш над ним панувати» (Бут 4:7). Першу частину цього вірша ми розглянули у розважанні попереднього дня. На зміст другої частини цього важливого тексту хочу звернути увагу сьогодні. Господь каже до Каїна, що гріх «оволодів тобою, але мусиш над ним панувати». Єврейський іменник «תְּשׁוּקָה / teshuqah», вжитий там, де в українському перекладі стоїть дієслово «оволодів», означає «палке бажання, спонукання, прагнення, імпульс». Той самий іменник використано в Бут 3:16 на означення Євиного пожадання Адама: «тягти буде тебе до твого чоловіка». В обох випадках присутня негативна конотація. Йдеться про якесь внутрішнє оволодіння, яке є наслідком гріхопадіння.
Куди запроваджує таке бажання, якщо над ним не панувати, можна побачити на прикладі стосунків Каїна з його братом Авелем – відбувається щось страшне й алогічне. Трагедію людини, якою керує той чи інший гріх і яка уже ним опанована, тобто є «грішником», можна прочитати в одній короткій фразі Каїна: «Кара гріха мого занадто велика, щоб її винести!» (Бут 4:13). На означення гріха біблійний автор у цьому вірші використав єврейський термін «עָוֹן / awon» – зігнутий, скручений предмет поруч зі стандартом. Це слово особливе тим, що може позначати і гріх, і вину, і покарання водночас (пор. 1 Сам 28:10; Пс 130:3)[4]. Гріх Каїна зруйнував і життя Авеля, і його самого.
Слова апостола Якова, на мою думку, є дуже влучним розважанням над поставою Каїна: «Ніхто спокушуваний нехай не каже: Бог мене спокушає; бо Бог не може бути спокушуваний злом, і сам Він не спокушає нікого; 14. кожний спокушається своєю власною пожадливістю, яка його притягає і зводить. 15. А потім пожадливість, завагітнівши, породжує гріх; гріх же, здійснений, – породжує смерть. 16. Не вводьте, мої любі брати, самих себе в оману. 17. Всяке добре даяння й усякий досконалий дар згори сходить від Отця світла, в якого нема ані зміни, ані тіні переміни. 18. Він забажав нас породити словом правди, щоб ми були немов первістками Його створінь. 19. Знайте, мої улюблені брати: хай кожен буде скорий до слухання, повільний до говорення, непоквапний до гніву, 20. бо гнів людини не чинить справедливости Божої» (Як 1:13-20).
Oratio (молитва)
«Отче наш, що єси на небесах, нехай святиться ім’я Твоє, нехай прийде Царство Твоє, нехай буде воля Твоя як на небі, так і на землі. Хліб наш насущний дай нам сьогодні і прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим; і не введи нас у спокусу, але визволи нас від лукавого. Амінь».
Contemplatio (споглядання)
Св. Павло у Посланні до Римлян пише: «Не
дозволь, щоб зло тебе перемогло, але перемагай зло добром» (Рим 12:21).
Якщо ми не чуваємо над своїм серцем то приходить ворог людського роду і сіє кукіль
(пор. Мт 13:24-30), який проростає страшними трагедіями і духовним
паралічем, що нагадує заціпеніння Каїна. Найстрашніше спостерігати за тим, як це
заціпеніння Каїна дозволяє деяким «християнам» (тут маю на увазі офіційних
представників РПЦ) спокійно спостерігати за кривдою і звірствами, учиненими
іншим людям, це є немовби жертва ідолам «русскаго мира» або інших подібних
ідеологій. Таке брутальне застосування сили і примушення до любові викриває у
таких політиках холоднокровні наміри Каїна. Це стосується не тільки міжнародної
політики та постави сильних світу цього, а й кожного з нас, бо якщо ми не
чуваємо над своїм серцем, то гріх, який чигає на порозі, завжди буде руйнувати
наше життя та життя наших ближніх…
[1]J. D. Barry, D. Mangum, D. R. Brown, M. S. Heiser, M. Custis, E. Ritzema, D. Bomar, Faithlife Study Bible. Bellingham, WA: LexhamPress. Logos 8 electronic edition 2016 (Ge 4:8-14).
[2]The Catholic Study Bible. Oxford University Press. Third. Ed. 2016, P. 17.
[3]А. Мень. Исагогика. Киев 2012. С. 135.
[4]J. D. Barry, D. Mangum, D. R. Brown, M. S. Heiser, M. Custis, E. Ritzema, D. Bomar, Faithlife Study Bible. Bellingham, WA: LexhamPress. Logos 8 electronic edition 2016 (Ge4:13)
Дуже дякую
Слава Ісусу Христу! Дякую щиро за Вашу працю! ?