Третій тиждень Великого посту. П’ятниця. Мудрість у смиренні (Прип 10:31–11:12)

Час прочитання: 6 хвилин

Lectio (читання)

«Уста праведника породжують мудрість, | язик розпусний буде відтятий. 32. З уст праведного тече ласка, | з уст грішників – розпуста. 11:1. Вага фальшива – для Господа гидка, | а вірні важки йому угодні. 2. Як прийде гордість, прийде й ганьба, | з покірливими ж – мудрість. 3. Досконалість праведних вестиме їх, | зрадливих погубить їхнє лукавство. 4. Багатство в день гніву – без користи, | від смерти рятує справедливість. 5. Справедливість чесного вирівнює йому дорогу, | безбожний із-за своєї безбожности гине. 6. Справедливість праведних їх рятує, | підступні заплутаються у власній злобі. 7. Умре безбожний, загине і його надія, | сподівання сильних змарнується. 8. Праведник з біди спасеться, | замість нього ж влетить у неї безбожник. 9. Устами нечестивий губить свого ближнього, | праведники своїм знанням спасуться. 10. Як праведним щастить, радіє місто, | як гинуть грішники, веселі крики лунають. 11. Благословенням праведників місто йде вгору, | устами грішників – занепадає. 12. Хто гордує ближнім, той недоумок, | розумний чоловік мовчить».

Коментар до тексту

У Прип 10:1–22:16 вміщена перша велика збірка приповідок Соломона (друга схожа збірка − у 25:1–29:27), які висвітлюють теми, що стосуються практичного життя людини. Ці приповідки зібрані й систематизовані на основі щонайменше трьох принципів. По-перше, усі приповідки у цій частині книги умовно можна поділити на чотири типи: вислови на житейські теми, про мудрість, про праведність та про втручання Бога в життя людей. По-друге, приповідки можна поділити за тематичним принципом. Третім критерієм класифікації можуть слугувати загальні стрижневі слова та фрази, які іноді мають різне смислове значення в різних контекстах, як-от глави 10–11. Щоб зауважити основні акценти читання дня, треба звернути увагу на те, що у Прип 10:28–11:11 слова «праведник» та «праведність» вжито 13 разів, а прикметник «нечестивий» – 12 разів. Слова з уст праведних та грішників мають різну вартість (10:31–32). У Прип 11:3–9 містяться прислів’я, які протиставляють безпеку, якою втішаються праведники, неминучому знищенню нечестивих. Прислів’я у Прип 11:10–11 описують реакцію на долю праведних і нечестивих: усе місто радіє, коли праведники процвітають, а грішники гинуть. Як і в Прип 10:31–32, у Прип 11:12 Соломон знову повертається до теми цінності мови – мудрі люди здебільшого небагатослівні[1].

Meditatio (розважання)

«Як прийде гордість, прийде й ганьба, | з покірливими ж – мудрість». У наступних главах книги Приповідок Соломон ще декілька разів повернеться до цієї думки: «Погибелі передує гординя, | падінню ж – бундючний дух» (16:18); «Перед погибіллю бундючиться людське серце, | а перед славою – покора» (18:12); «Гординя чоловіка його принизить, | а покірний духом досягне чести» (29:23). Пророк Міхей також пригадує, що Бог цінує покору людини: «Тобі сказано, о чоловіче, що є добре й чого Господь від тебе вимагає: лише чинити справедливість, любити милосердя й покірно ходити перед твоїм Богом» (6:8).

Вжите тут поняття «гордість» походить від кореня «זִיד / zid», який означає «кипіти, вирувати», «переповнювати», «діяти з гордістю», «діяти самовпевнено». Отже, тут закладена ідея про кипіння, яке виплюскує воду поза вінці казана і вказує на перевищення меж. Цілком інше значення має прикметник «צְנוּעִים / tsenuim», який у тексті виступає в ролі іменника, у перекладі на українську дослівно означає «скромний, стриманий, шанобливий». Цей прикметник вжито у множині, щоб підкреслити абстрактну ідею скромності та смирення[2], до якого повинна стриміти кожна людина. Без смирення людина може вийти не тільки за межі здорового глузду, але взагалі поза межі життя.

У соборних посланнях Нового Завіту вміщено два дуже важливі тексти. Говорячи про те, як християнська мудрість виявляється у практиці життя, апостол Яків навчає: «Чи, може, думаєте, що Писання даремно каже: До заздрощів прагне дух, що живе в нас? 6. І більшу дає благодать, через що й сказано: Бог гордим противиться, смиренним же дає благодать”. 7. Коріться, отже, Богові, противтеся дияволові, і він утече від вас» (Як 4:5–7). Звертаючись до провідників християнської громади різного віку, апостол Петро каже: «Так само ви, молоді, коріться старшим. А всі ви вдягніться в покірливість одного супроти одного, Бог бо гордим противиться, а покірливим дає благодать. 6. Смиріться, отже, під могутньою Божою рукою, щоб Він підняв вас угору своєчасно» (1 Пт 5:5–6).

Oratio (молитва)

«Серце моє, о Господи, не горде, та й очі мої не несуться вгору. Я не женусь також за тим, що велике й дивне для мене» (Пс 131:1).

Contemplatio (споглядання)

Коли людина відпала від Бога через гріх гордині, тобто зійшла з дороги життя, тоді Бог покликав Авраама і з його нащадків сформував народ Ізраїлю, якому дав Закон (пор. Вих 20–23), що мав бути світлом для стежок людей (пор. Пс 119:05), які хотіли повернутися до Джерела життя. Св. Павло каже, що Закон був вихователем Ізраїлю аж до Христа (Гал 3:24), бо він тільки вказував на Божі дороги, але не давав сили ходити ними (пор. Рим 7:14–25). Єдиною нашою Силою та Світлом (пор. Йо 8:12; 9:5), єдиною Дорогою, Правдою і Життям є Христос (Йо 14:6). Його Євангеліє – це той легкий тягар, на відміну від інтерпретації Закону книжниками й фарисеями, який може дарувати нам спасіння й учинити подібними до Самого Христа, Який сказав: «Прийдіть до Мене, усі втомлені й обтяжені, і Я облегшу вас. 29. Візьміть ярмо Моє на себе й навчіться від Мене, бо Я лагідний і сумирний серцем, тож знайдете полегшу душам вашим. 30. Ярмо бо Моє любе, і тягар Мій легкий» (Мт 11:29–30).


[1] D. A. Carson. New Bible Commentary: 21st Century Edition. 4th ed. Leicester, England; Downers Grove, Ill., USA: Inter-Varsity Press 1994 (Logos electronic edition), Prov 10:31–11:12; J. D. Barry, D. Mangum, D. R. Brown, M. S. Heiser, M. Custis, E. Ritzema, D. Bomar, Faithlife Study Bible. Bellingham, WA: Lexham Press. Electronic edition 2016. Prov 10:31–11:12.

[2] The NET Bible First Edition Notes. Biblical Studies Press 2006. Prov 11:22 (Logos 9 Electronic edition 2021).

5 коментарів до “Третій тиждень Великого посту. П’ятниця. Мудрість у смиренні (Прип 10:31–11:12)”

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.