Lectio (читання)
«Петро ж до них: “Покайтесь, − каже, − і нехай кожний з вас охреститься в ім’я Ісуса Христа на відпущення гріхів ваших, і ви приймете дар Святого Духа. 39. Для вас бо ця обітниця і для дітей ваших та й для всіх тих, що далеко, скільки б їх покликав Господь, наш Бог”. 40. І ще іншими багатьма словами він свідчив їм та умовляв їх: “Рятуйтеся від цього лукавого поріддя”. 41. Ті ж, що прийняли його слово, охрестились, і того дня до них пристало яких три тисячі душ. 42. Вони постійно перебували в апостольській науці та спільності, на Ламанні Хліба й молитвах. 43. І страх напав на кожну душу: багато було чудес і знаків, що їх апостоли робили».
Коментар до тексту
У цьому уривку описано відповідь на керигму (урочисте публічне проголошення) апостола Петра – прийняття слова, покаяння та хрещення. Зрештою, сам апостол у відповідь на запитання слухачів його керигми (Ді 2:14–36), що їм робити (Ді 2:37), закликає до двох дуже важливих речей – покаяння та хрещення − і відразу запевняє два наслідки: відпущення гріхів і прийняття дару Святого Духа (в. 38). Грецьке поняття «μετάνοια / matanoia» дослівно означає «переміна ума, зміна мислення, покаяння». У Новому Завіті цей термін найчастіше вживається на означення цілковитої переміни орієнтації / ставлення особи до Бога та Його наслідування. Зважаючи на контекст ужитку цього поняття у Старому Завіті, передусім ідеться про повернення до Бога. Інакше кажучи, прийняття Ісуса у своє життя тягне за собою неймовірні зміни: дар спасенної віри, покаяння / зміну життя, хрещення, відпущення гріхів, дар Святого Духа. Проголошення керигми уможливлює наближення людей до Бога цілими родинами, де б вони не жили (в. 39). Прийняття керигми змінює серця всіх людей – язичників і євреїв, які збунтувалися проти Бога кожен у свій спосіб (в. 40). Силу проголошення керигми можна побачити у наверненні відразу 3 000 людей (в. 41), які починають жити цілком новим життям, закоріненому в навчанні апостолів, у плеканні єдності, Євхаристії та постійній молитві (в. 42).
Meditatio (розважання)
«Вони постійно перебували в апостольській науці та спільності, на Ламанні Хліба й молитвах». Відповідь віри на проголошення Доброї Новини, тобто всього того, що Бог зробив для світу завдяки Воплоченню, Життю, Страстям, Смерті та Воскресінню Його Сина Ісуса Христа, виявляється в цілковитій зміні життя – покаянні й поверненні до життя з Богом. Коли Бог стає Господом нашого життя, то Його Дух – Святий Дух – наповнює нас і провадить нами. Щоб втримати в собі це нове життя і в ньому розвиватися, треба робити чотири важливі речі, про які згадує Лука в Ді 2:42.
Насамперед маємо постійно заглиблюватися в навчання апостолів, яке міститься в Новому Завіті. У досвіді апостолів, у їхньому свідченні про Бога, Який у плоті Ісуса замешкав поміж нами, а передусім у переосмисленні всієї Історії Спасіння та життя Ісуса Христа у світлі зустрічі з Христом Воскреслим, міститься невичерпне джерело для нашого розуміння Бога, самих себе та ближніх. Від перших учнів апостолів і по сьогодні Церква під проводом Святого Духа переосмислює цей досвід зустрічі з вічним і постійно заглиблюється в пізнання Того, Хто є єдиною Дорогою, Правдою і Життям (Йо 14:6).
Єдність − це те, що Ісус дарує нам завдяки таїнству Свого Воплочення, Життя, Страстей, Смерті, Воскресіння та Вознесіння. В Ісусі відновлюється наша єдність із Богом і ближніми, яка була зруйнована через гріх. Тому ознакою життя в Бозі та в спільності з людьми є єдність. Якщо немає єдності, не може бути мови про зв’язок із Богом та любов до ближніх. Єдність − це одне з означень любові.
Ламання Хліба є іншою назвою Євхаристії. Сам Ісус заповів нам чинити це Таїнство на спомин про Нього (Лк 22:19), щоб ми могли завжди благодаттю Святого Духа черпати силу нового життя з таїнства Його Смерті та Воскресіння. У єврейській культурі спомин є духовним уприсутненням, участю в події. Єдність із Христом, Який є нашою Пасхою, єдина може дарувати нам силу жити динамікою Божого життя – приймати Його любов і дарувати її іншим.
Усе повинно починатися й завершуватися молитвою, яка є диханням душі. Молитва – це також відповідь вдячності Богові на Його присутність у нашому житті, піднесення того, що є в нашому серці, та всього нашого життя до Господа. Це завжди вихід поза себе, спілкування, духовний ріст через стосунки з Богом, очищення серця через щирість і покаяння… Молитва − це таїнство життя кожної особи в Бозі, яке зумовлює правильне й гармонійне життя у стосунках із ближніми…
Oratio (молитва)
«Лише в Бозі душа моя має спочинок, у Ньому моє спасіння» (Пс 62:2).
Contemplatio (споглядання)
Ці чотири основи християнського життя повинні слугувати для нас своєрідним тестом, настільки ми є християнами. Щоб бути учнями Ісуса, навчання апостолів треба не тільки пізнавати, але в ньому перебувати та жити згідно з ним. Це допоможе нам зберегти нашу єдність. Сам Ісус у Своїй Архиєрейській молитві після Тайної Вечері молився за всіх нас та нашу єдність: «Та не лиш за цих молю, але й за тих, які завдяки їхньому слову увірують у Мене, 21. щоб усі були одно, як Ти, Отче, у Мені, а Я в Тобі, щоб і вони були в Нас об’єднані; щоб світ увірував, що Ти Мене послав» (Йо 17:20–21). Брак християнської єдності є нашим соромом та вказує на реальний стан нашого духовного життя, а також послаблює наше свідчення назовні. Щоб цю єдність плекати, маємо зректися егоїзму й жити євхаристійним життям – черпати силу для любові у Христі й дарувати її іншим. Ісус навчає: «Істинно, істинно говорю вам: Якщо не споживатимете Тіло Чоловічого Сина й не питимете Його Кров, не матимете життя в собі. 54. Хто Тіло Моє їсть і Кров Мою п’є, той живе життям вічним, і Я воскрешу його останнього дня. 55. Бо Тіло Моє – їжа правдива, і Кров Моя – правдивий напій. 56. Хто споживає Тіло Моє і Кров Мою п’є, той у Мені перебуває, а Я – в ньому» (Йо 6:53–56). Укінці, молитва − це те, що допомагає нам пізнавати навчання апостолів та ним жити, плекати християнську єдність та жити євхаристійним життям, зрештою, жити як образ і подоба Божа…
” Брак християнської єдності є нашим соромом та вказує на реальний стан нашого духовного життя, а також послаблює наше свідчення назовні. Щоб цю єдність плекати, маємо зректися егоїзму й жити євхаристійним життям – черпати силу для любові у Христі й дарувати її іншим” !!!❤️❤️❤️???
Дуже дякую!
Христос Воскрес!!!
Воістину Воскрес!!!
Дуже сильні й глибокі коментарі, щодо керигми ап. Петра. Для мене важливі чотири речі, про які ви пояснюєте у своєму коментарі, практикування яких веде до духовного зросту!
Щиро дякую отче Юрію за висвітлення конкретних аспектів правдивого християнського віровчення та за вашу невтомну працю!!!
Дякую!!!
Христос Воскрес! Дякую за науку!
Христос Воскрес, дякую за ваші науки. Дуже глибоко, повчально і лягають на серце .
Христос Воскрес! В часі війни це допомагає вистояти і відчувати постійну присутність Бога в нашому житті. У Христі Ісусі ми переможці. Перемога за нами!