Середа. Собор Пресвятої Богородиці (Мт 2:13–23)

Час прочитання: 5 хвилин

Lectio (читання)

«Аякже вони вирушили в дорогу, ангел Господній з’явився уві сні Йосифові й каже: «Устань, візьми дитятко і Його матір, і втікай у Єгипет, і перебудь там, поки я тобі не скажу, бо Ірод розшукуватиме дитя, щоб Його вбити.» 14. Вставши Йосиф, узяв уночі дитятко та Його матір і пішов у Єгипет, 15. де перебув до смерти Ірода, щоб збулося сказане Господом через пророка: «З Єгипту Я покликав Мого сина.» 16. Тоді Ірод, побачивши, що мудреці з нього насміялись, розлютився вельми й послав повбивати у Вифлеємі й по всій його окрузі всіх дітей, що мали менше, ніж два роки, згідно з часом, що пильно вивідав був від мудреців. 17. Тоді справдилось те, що сказав був пророк Єремія: 18. «В Рамі чути голос, плач і тяжке ридання: то Рахиль плаче за дітьми своїми й не хоче, щоб її втішити, бо їх немає.» 19. Якже вмер Ірод, ангел Господній з’явився вві сні Йосифові в Єгипті 20. і каже: «Встань, візьми дитятко та Його матір і повернись в Ізраїльську землю, бо вмерли ті, що чигали на життя дитятка.» 21. Устав він, узяв дитятко та Його матір і прийшов в Ізраїльську землю, 22. але, почувши, що в Юдеї царює Архелай замість Ірода, батька свого, побоявся іти туди. Попереджений же вві сні, він пішов у галилейські сторони 23. і, прибувши туди, оселився в місті, що зветься Назарет, щоб збулося сказане пророками, що Назорей назветься».

Коментар до тексту

Євангеліє, котре читаємо у день свята Собору Пресвятої Богородиці та в неділю по Різдві є частиною т. зв.  «Історії/ Євангелії дитинства Ісуса» (Мт 1 – 2), яка має дуже цікаву структуру та насичена інформацією, котра пов’язує події про які йде мова, з багатьма текстами Біблії. Якщо Мт 1 – розповідає про походження Ісуса (людське походження: 1:1–17 та божественне походження: 1:18–25), то Мт2 – про реакцію світу на Його прихід (поклоніння язичницьких волхвів та ворожість Ізраїлю: 2:1–12 та переслідування Ірода та опіку Божу: 2:13–23). Теми, які присутні в Мт 2:13–23 є досить полярні між собою, хоч хронологічно часто між собою переплітаються. Паралельно до ворожості та не прийняття Божого Сина, Матей демонструє як Бог опікується Ісусом та є присутній у Його житті, подібно, як перед тим в історії Ізраїлю.

Meditatio (розважання)

«Аякже вони вирушили в дорогу, ангел Господній з’явився вві сні Йосифові й каже: «Устань, візьми дитятко і Його матір, і втікай у Єгипет». Центром Євангелій так само як і Нового Завіту та цілої Біблії є Христос. Однак, Він приходить у світ як мала та безпомічна дитина. І перше ніж Він зможе стати на ноги і вимовити перші слова – пройде дуже багато днів непомітного і жертовного служіння Йосифа і Марії – Його опікуна та Його пречистої матері. Цих двоє осіб є у тіні, але без їхнього тихого, але надважливого подвигу, Ісус не зміг би прийти у моє і твоє життя, щоб у ньому розсіяти сутінки та засвітити світло справжнього життя.

Для того, щоб Ісус був дарований світові – Йосиф і Марія повинні зробити свій внесок послуху Божій волі, терпеливості, споглядання, роздумів, а також поневірянь, молитви і щоденної важкої праці.

Матей кілька разів стверджує, що ангел Господній приходив до Йосифа у снах з Божим словом і той не просто смиренно підкорявся йому – це слово підносило його і направляло його життя: для Божих наказів та реакції Йосифа на них, євангелист використовує грецьке дієслово ἐγείρω / egeiro – дослівно означає «вставати» (вірші 13, 14, 20, 21), яке у Новому Завіті часто використовується і на означення воскресіння самого Ісуса.

Цей уривок також містить чотири згадки про Марію – вона завжди згадана разом з дитятком і жодного разу не згадана на ім’я. У цьому тексті Матей називає Богородицю «Його матір». Повний вислів завжди звучить як «дитятко і Його матір» (вірші 13, 14, 20, 21). Життя Марії є повністю посвячене дитятку…

Ми не знаємо, що думав Ісус коли виріс і як відбувалася Його внутрішня формація як людини, але мені видається, що Його людські риси, зокрема Його відношення до інших людей, є також зумовлені прикладом життя Йосифа і Марії…

Oratio (молитва)

Молитвами Богородиці та святого обручника Йосифа, Господи Ісусе Христе, Сину Божий, помилуй нас…

Contemplatio (споглядання)

Приклад Йосифа і Марії дозволяє нам краще зрозуміти наше християнське покликання у його багатьох вимірах…

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *