6-й тиждень після Пасхи. П’ятниця. Унікальне об’явлення та неймовірні обітниці (Йо 14:1−11)

Час прочитання: 8 хвилин

Lectio (читання)

«“Хай не тривожиться серце ваше! Віруйте в Бога, віруйте й у Мене. 2. У домі Отця Мого багато жител. Коли б не так, то Я сказав би вам; іду-бо напоготовити вам місце. 3. І коли відійду і вам місце споготую, то повернуся і вас до Себе візьму, щоб і ви були там, де Я. 4. Куди ж Я йду – ви знаєте путь”. 5. “Господи, – каже до нього Тома, – не знаємо, куди Ти йдеш. І як нам знати тую путь?” 6. Ісус до нього: “Я – Путь, Істина і Життя! Ніхто не приходить до Отця, як тільки через Мене. 7. Якщо б ви Мене пізнали, то й Отця Мого пізнали б. Відтепер знаєте Його і бачили”. 8. А Филип Йому: “Господи, покажи нам Отця, і вистачить для нас”. 9. “Скільки часу Я з вами, – каже Ісус до нього, – а ти Мене не знаєш, Филипе? Хто Мене бачив, той бачив Отця. Як же ти говориш: Покажи нам Отця? 10. Невже не віруєш, що Я в Отці, а Отець у Мені? Слова, які проказую до вас, не від Себе проказую. Отець, який перебуває в Мені, Він творить діла. 11. Тож вірте Мені, що Я в Отці й Отець у Мені. А коли ні, то з-за самих діл вірте”».

Коментар до тексту

Читання Євангелія дня є частиною Прощальної промови Ісуса до Своїх учнів у Йо 14−17. За унікальністю цей довгий наратив можна порівняти з Нагірною проповіддю (Мт 5−7) та добіркою слів, які Ісус сказав по дорозі з Галилеї до Єрусалима (Лк 9−19). Це послання тим, хто у всі часи повірить у Нього (Йо 17:20). За формою промова нагадує заповіт[1]. Той, Хто поєднав у Собі небесне і земне та доніс до нас правду про Бога і людину, відкриває перед учнями значення подій, які стануться найближчими днями, а головно те, до чого ці події призведуть…

Meditatio (розважання)[2]

«Скільки часу Я з вами, – каже Ісус до нього, – а ти Мене не знаєш, Филипе? Хто Мене бачив, той бачив Отця». Бог завжди був поруч з людиною, але від моменту Воплочення Його Сина Він перебуває дуже близько в особі Ісуса. Прірва між Богом і людиною подолана настільки радикально, що коли людина починає усвідомлювати цей факт, вона спочатку відмовляється у це вірити. Для багатьох це нагадує дуже гарний сон, але Євангелія розповідають, що це реальність. Учні Ісуса перебувають у тривозі: на Тайній Вечері Ісус каже, що йде туди, куди вони не можуть прийти; каже, що один з них Його зрадить, Юда виходить. Серце не може не хвилюватися, поки ми не довіряємо Богові (в Біблійному розумінні це означає віра), а довіряти Богові – це довіряти Ісусові, який являє нам Бога. Через Ісуса ми отримуємо доступ до справжнього Життя у Бозі, а також дізнаємося усе, що нам потрібно знати про Нього: «Я – Путь, Істина і Життя! Ніхто не приходить до Отця, як тільки через Мене» (Йо 14:6).

Бог дуже бажає бути поруч із нами, і тому Ісус каже: «У домі Отця мого багато жител. Коли б не так, то Я сказав би вам; іду-бо напоготовити вам місце» (Йо 14:2). Ось образ, який Ісус пропонує Своїм учням. Він іде, учні намагаються зрозуміти, куди Він прямує, чи зможуть вони піти за Ним. Він згадує «дім Свого Отця». Ці слова потребують додаткових пояснень: крім цього місця схожий вислів є тільки в Йо 2:16 і там він означає Храм («Продавцям же голубів сказав: “Заберіть оте звідси, не робіть дому Отця Мого торговим домом!”»). В уявленнях ізраїльського народу Храм був тим місцем, де небеса зустрічаються із землею. Тепер Ісус заговорив про нове місце, новий світ, новий дім. Небеса і земля зійдуться знову, Бог оновить весь світ. І цього разу місця вистачить усім.

Є інша цікава інтерпретація, що має на увазі Ісус під словами «житла, оселі». Для цього важливо ще раз поглянути на висловлювання Ісуса про Храм в Йо 2:16−22, де Він каже: «не робіть дому Отця Мого торговим домом! А юдеї озвались і мовили до Нього: “Яким знаком доведеш, що таке чиниш?” 19. Ісус відрік їм у відповідь: “Зруйнуйте Храм цей, а Я Його за три дні поставлю. 21. Та Він говорив про Храм Свого Тіла, 22. тож коли Воскрес із мертвих, то й пригадали Його учні, що Він оте говорив їм, і увірували Писанню та Слову, яке Ісус був вирік». Храм – розіп’яте, а потім воскресле Тіло Христа. Слова «житла, оселі» − це іменник від дуже важливого для Йоана дієслова «перебувати / μένω / meno»: «У Мені перебувайте, а Я у вас! Як неспроможна гілка сама із себе плоду принести, якщо не перебуватиме вона на виноградині, ось так і ви, якщо не перебуватимете в Мені» (15:4). Отже, кожна віруюча особа може мати «місце» в Ісусі, якщо буде перебувати в Ньому, бо в Йо 14:23 Ісус сказав: «Коли хтось Мене любить, то й Слово Моє берегтиме, і злюбить його Мій Отець, і прийдемо Ми до нього, і в ньому закладемо житло».

Oratio (молитва)

Ісусе, дякую Тобі за те, що Ти відкрив нам люблячий лик Отця й уможливив нам участь у Його Житті…

Contemplatio (споглядання)

Церква є Тілом Христа – вона народжена з Його проколеного боку (Йо 19:34). Тут Бог і люди творять спільну родину. У Прощальній промові Ісус каже до Своїх учнів: «І коли відійду і вам місце приготую, то повернуся і вас до Себе візьму, щоб і ви були там, де Я» (Йо 14:3). Господь відходить не на будівельні роботи на небі. Його дорога − це Хрест, Смерть, Воскресіння та Вознесіння до Отця. Без цього ми не можемо перебувати в Ісусі.

Що означає обіцянка Ісуса «повернуся»? Можливо, йдеться про Його повернення відразу після Смерті і Воскресіння. Йоан єдиний з євангелистів декілька разів використовує дієслово ἔρχομαι / erhomai (4 рази в різних формах) на означення появ Ісуса: «А як звечоріло, того самого дня, першого в тижні, а двері ж були замкнені там, де перебували учні − страхались-бо юдеїв, увіходить Ісус, став посередині та й каже їм: “Мир вам!”» (20:19); «Тома ж, один з дванадцятьох, на прізвисько Близнюк, не був з ними, коли-то прийшов був Ісус» (20:24); «По вісьмох днях знову були вдома Його учні, а й Тома з ними. І ввіходить Ісус, а двері були замкнені, стає посередині та й каже: Мир вам!» (20:26);«Підходить тоді Ісус, бере хліб, роздає їм, а й рибу теж» (21:13). Проте ця обіцянка може мати і ширше значення, адже Ісус – Той, Хто приходить до Своїх учнів усіх часів, щоб дарувати мир та підтримувати справжнє Життя Своїм Словом та Євхаристією. Він також прийде у славі, щоб судити живих і мертвих…


[1] R. E. Brown. An Introduction to the New Testament. New York: Doubleday 1997, P. 352.

[2] Розважання та запрошення до споглядання тексту основане на: R. H. Gundry. Commentary on the New Testament. Verse-by-Verse Explanations with a Literal Translation. Hendrickson Publishers 2010, P  429; T. Wright. John for Everyone. Part 2: Chapters 11−21. London SPCK 2014 / Kindle Edition. Kindle Location 1098−1136.

2 коментарі до “6-й тиждень після Пасхи. П’ятниця. Унікальне об’явлення та неймовірні обітниці (Йо 14:1−11)”

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *