30-й тиждень після П’ятдесятниці. Четвер. Через Страсті до Воскресіння (Мк 9:10−16)

Час прочитання: 6 хвилин

Lectio (читання)

«І вони зберегли в собі це слово, питаючи один одного, що воно означає воскреснути з мертвих. 11. І запитали Його, промовивши: А чого то книжники кажуть, мовляв, Ілля має прийти перше? 12. Він же відрік їм: Ілля має прийти перше і знову все до ладу приведе, та як же про Сина Чоловічого написано, що мусить Він багато вистраждати й буде погорджений? 13. Та от кажу вам, що Ілля вже прийшов був, а вони вчинили з ним, що їм забаглось, як і написано про нього. 14 Повернувшися ж до учнів, побачив навколо них силу народу, а й книжників, які сперечалися з ними. 15. Скоро ввесь народ Його уздрів, то дивом великим здивувався і, бігши до Нього, заходився Його вітати. 16. А Він спитав їх: Про що сперечаєтеся з ними?»

Коментар до тексту

Цей уривок розміщений між двома важливими подіями. У Мр 9:1–9 читаємо про Преображення Ісуса на високій горі у присутності Петра, Якова та Йоана, там їм з’явилися Мойсей та Ілля й говорили з Ісусом. Марко каже, що коли вони сходили з гори, Ісус «наказав їм, щоб нікому не оповідали те, що бачили, аж поки Син Чоловічий не воскресне з мертвих» (Мр 9:9). Учні, які щойно бачили Іллю і все ще перебувають у певному шоці, запитують Ісуса про прихід Іллі. Варто зазначити, що фарисеї і книжники пояснювали пророцтво Малахії про прихід Месії і Його Предтечі (Мал 3:1–2) так: спочатку з’явиться сам пророк Ілля, а після нього тріумфально – без жодного болю і приниження – прийде Месія. Проте Ісус каже Своїм учням, що Ілля вже прийшов в особі Йоана Хрестителя (Мт 17:13), тобто в іншій особі, яка так само ревно, як Ілля, служила Господеві. Саме Йоан Хреститель, який постраждав від сваволі Ірода Антипи, приготував дорогу Синові Чоловічому – Ісусові Христові. Служіння Ісуса також буде сповнене випробувань і страждань.

Три останні вірші уривку (вв. 14–16) розповідають про те, що коли Ісус разом із трьома свідками Преображення повертається до решти учнів, то застає там велику силу народу, а також книжників і фарисеїв, які сперечаються з учнями з того приводу, що ті не змогли вигнати з хлопця німого духа (Мр 9:18). Про чудесне зцілення Ісусом цього юнака розповідає наступний уривок (Мр 9:17–28).

Meditatio (розважання)

«Ілля має прийти перше і знову все до ладу приведе, та як же про Сина Чоловічого написано, що мусить Він багато вистраждати й буде погорджений?» У цьому вірші Ісус, по суті, ставить те запитання учням, яке вони боялися поставити самі (у наступному вірші Він пояснює їм, що Ілля як Предтеча Месії вже прийшов в особі Йоана Хрестителя й постраждав (пор. Мт 11:13–14)). Видається, що тут Ісус цитує книгу Сираха: «Ти, як написано, погрозами майбутніми гнів гамуватимеш, заки спалахне він: серце батька до сина навертатимеш і покоління відновлюватимеш Якову» (Сир 48:10). Йоан Хреститель виконав цю роль відновлення, переконавши багатьох представників Ізраїлю покаятися у своїх гріхах, і в такий спосіб приготував дорогу для Ісуса (пор. Мр 1:1–8). Предтеча відновлював стосунки Ізраїлю з Богом Отцем, щоб вони були здатні прийняти Царство, інавгуроване в Ісусі.

Хоча жоден текст Старого Завіту прямо не говорить, що Син Чоловічий мав страждати, Ісус творить звʼязок між месіанським пророцтвом про Сина Чоловічого в Дан 7 і месіанським пророцтвом про страждаючого Слугу Господнього в Іс 52:13–53:12. Як і Йоан Хреститель, Месія буде страждати й Ним погорджуватимуть, проте Його страждання стануть відкупленням для всього людства.

Цього учні збагнути не могли. Відверто кажучи, вони цього й не хотіли. Не хотіли так само, як не хочемо терпіти й ми, бо людина створена для життя і противиться терпінню. Терпіння увійшло у світ через гріхопадіння Адама, тому Бог, повністю розділивши з нами наше життя, Своїми терпіннями зцілив наші терпіння, повернув нам нашу гідність і справжнє життя. Ми цього життя прагнемо, але пробуємо оминути терпіння, шукаємо якісь неіснуючі способи, щоб від нього звільнитися. А Бог не обманює ні Себе, ні нас – Він бере на Себе наш хрест і прямує на Голготу, щоб через Воскресіння зробити нас причасними справжнього й остаточного відновлення.

Oratio (молитва)

Ісусе, дякую Тобі за те, що Ти завжди дієш для мого добра, головно тоді, коли я цього не розумію…

Contemplatio (споглядання)

Читаючи Євангеліє від Марка далі, натрапляємо на інші слова Ісуса, які ще чіткіше творять звʼязок між терпінням і Воскресінням, стражданням і спасінням: «Бо й Син Чоловічий прийшов не на те, щоб Йому служити, лише щоб служити й віддати Своє життя як викуп за багатьох» (Мр 10:45). Наше відновлення має велику ціну, яка вказує на нашу вартість у Божих очах. Святий Петро каже: «І знайте, що не тлінним золотом чи сріблом ви були вибавлені від вашого життя суєтного, яке ви прийняли від батьків ваших, 19. а дорогоцінною Кровʼю Христа, непорочного й чистого Ягняти, 20. передбаченого перед заснуванням світу й обʼявленого ради вас останніми часами» (1 Пт 1:18–20). Хай Господь дарує нам мудрість, щоб, заглиблюючись у Писання, ми чимраз глибше відкривали для себе нашу цінність в очах Господа і плекали в собі духа вдячности за Його превеликий дар спасіння.

1 коментар до “30-й тиждень після П’ятдесятниці. Четвер. Через Страсті до Воскресіння (Мк 9:10−16)”

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.