27-ма неділя після П’ятдесятниці. Кріпитися у Господі (Еф 6:10–17)

Час прочитання: 5 хвилин

Lectio (читання)

«Нарешті кріпіться у Господі та в могутності Його сили. 11. Одягніться в повну зброю Божу, щоб ви могли дати відсіч хитрощам диявольським. 12. Нам бо треба боротися не проти тіла і крови, а проти начал, проти властей, проти правителів цього світу темряви, проти духів злоби в піднебесних просторах. 13. Ось чому ви мусите надягнути повну зброю Божу, щоб за лихої години ви могли дати опір і, перемагаючи все, міцно встоятися. 14. Стійте, отже, підперезавши правдою бедра ваші, вдягнувшись у броню справедливости 15. і взувши ноги в готовість, щоби проповідувати Євангелію миру. 16. А над усе візьміть щит віри, яким здолаєте згасити всі розпечені стріли лукавого. 17. Візьміть також шолом спасіння і меч духовний, тобто Слово Боже».

Коментар до тексту[1]

У завершальній частині Послання до Ефесян св. Павло повчає віруючих, як вистояти супроти злих сил, які діють у світі. Навчання апостола в цьому уривку можна поділити на дві частини: опис природи духовної боротьби (вв. 10–13) та заклик протистояти злим силам, зодягнувшись у повну зброю Божу (вв. 14–17). Павло зображає одягненого для духовної боротьби християнина за допомогою понять, характерних для обладунків римського солдата. Духовний воїн (кожен християнин та християнка) має бути зодягнений від ніг до голови, щоб у відповідний час дати гідну відсіч і перемогти ворога. Без Божої зброї ми беззахисні перед лукавством правителів світу темряви та гріха.

Meditatio (розважання)

«Нарешті кріпіться у Господі та в могутності Його сили». Схожі вказівки Бог дав Ісусові Навинові, коли той мав ввести ізраїльтян в Обіцяну Землю: «Та й дав Господь Свої накази Ісусові (Навинові) і сказав: Будь сильний і відважний! Ти бо маєш привести синів Ізраїлю в землю, що про неї Я їм клявся, і Я буду з тобою» (Втор 31:23); «Будь мужнім і хоробрим: ти бо маєш передати цьому народові в посілість землю, про яку Я клявся їхнім батькам, що дам їм» (Іс Нав 1:6). Часто люди шукають захисту та прихильності сильних цього світу, і коли їм вдається це осягнути, дуже тим пишаються. Павло закликає вірних шукати підтримки та кріпитися в Тому, Кого ми величаємо Святим, Кріпким і Безсмертним. Бог є Джерелом життя, а отже, і всякої сили. Мати зв’язок із Богом означає бути причасним до Його природи (2 Пт 1:4), тобто поєднатися з вічністю. Годі передати словами значення цього зв’язку!

Шукати кріпості в Господі означає зодягнутися в Його силу, або, говорячи мовою Павла, у повну зброю Божу. Ісая, якого часто називають старозавітним євангелистом, у пророцтвах про Месію послуговується образами, дуже подібними до тих, які подибуємо у Павла: «Він буде по справедливості судити вбогих, по правді оголошувати присуд для бідних у країні. Гнобителя вдарить палицею – Своїм словом, безбожного погубить духом Своїх уст. 5. Справедливість буде поясом у Нього на крижах, а правда підпереже Його боки» (Іс 11:4–5); «Які ж гарні на горах ноги Його, хто несе Добру Новину, хто звістує мир, вістить щасну долю, спасіння возвіщає, хто Сіонові говорить: “Твій Бог царює!”» (Іс 52:7). Сам Бог зображений Божественним Воїном, Який піднявся на битву за Своїх людей. Його зброя символічна й основана на атрибутах праведності та святості: «Одягся у справедливість, мов у броню; шолом спасіння на голові в Нього. Він надягнув відплату, як одежу; горливістю, немов плащем, покрився» (Іс 59:17).

Апостол перелічує сім захисних та атакувальних елементів зброї римського солдата, беручи до уваги й тексти з уже згаданих пророцтв Ісаї та Книги Мудрості 5:17–20. Головними елементами християнської зброї є нагрудник (броня справедливості), щит, шолом та меч. Броня справедливості, без сумніву, означає освячуючу ласку, яка захищає чесноти людини так, як нагрудник захищає серце воїна. У 1 Сол 5:8 «нагрудником / бронею» є віра та любов. Ноги, зодягнені «в готовість, щоби проповідувати Євангелію миру», означають ревність та радість у проповідуванні Євангелія, яке приносить мир. Щит віри дарує захист від різних стріл лукавого. Шолом спасіння захищає голову та вселяє довіру серед небезпек, а згідно з 1 Сол 5:8, це також надія на спасіння. Духовний меч – це Слово Боже, яке нам відкриває Святий Дух та яке сповнене Його сили.

Oratio (молитва)

«Тоді, як я візвав до Тебе, Ти вислухав мене, Ти мене підбадьорив, вливши в мою душу силу» (Пс 138:3).

Contemplatio (споглядання)

Кожна охрещена особа стає ворогом диявола, тому що прирікає вірність Христові, а відрікається сатани, його ангелів та служіння. Щоб захиститися від диявола, ми повинні бути зодягнені в Божу силу, яку осягаємо через молитву та заглиблення у Боже Слово. Яка моя духовна бойова готовність?


[1] Коментар до тексту та розважання основані на J. D. Barry, D. Mangum, D. R. Brown, M. S. Heiser, M. Custis, E. Ritzema, D. Bomar, Faithlife Study Bible. Bellingham, WA: Lexham Press. Electronic edition 2016, Eph 6:10−17; D. J. Leahy, The Epistle to the Ephesians, In B. Orchard, E. F. Sutcliffe (Eds.), A Catholic Commentary on Holy Scripture. Toronto. New York. Edinburgh: Thomas Nelson 1953, P. 1125.

3 коментарі до “27-ма неділя після П’ятдесятниці. Кріпитися у Господі (Еф 6:10–17)”

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *