23-тя неділя після П’ятидесятниці. Зцілення одержимого (Лк 8:26–39)

Час прочитання: 7 хвилин

Lectio (читання)

«Вони пристали в краю Геразинськім, що проти Галилеї. 27. Як Ісус вийшов на берег, трапився йому назустріч один чоловік з міста, що мав бісів. Він з давнього часу вже не носив одежі й мешкав не в хаті, а по гробах. 28. Побачивши Ісуса, закричав, припав йому до ніг і сказав голосом сильним: «Що мені й тобі, Ісусе, сину Бога Всевишнього? Благаю тебе, не муч мене!» 29. Бо він велів нечистому духові вийти з чоловіка. Дух той часто хапав чоловіка, і його тоді в’язали кайданами та ланцюгами й стерегли, та він трощив окови, і демон гонив його по пустинях. 30. Ісус же спитав його: «Як тобі на ім’я?» «Легіон!» – відповів той, багато бо бісів увійшло в нього. 31. І вони благали його, щоб він не велів їм іти в безодню. 32. А було там велике стадо свиней, що паслося на горі. І демони просили його, щоб він дозволив їм увійти в них. І він дозволив їм. 33. Вийшли ті демони з чоловіка, увійшли в свиней, і кинулося стадо з кручі в озеро та й потонуло. 34. Побачивши, що сталося, пастухи кинулись урозтіч і розповіли про це в місті та по селах. 35. І вийшли люди подивитися, що сталось. Вони прибули до Ісуса й знайшли, що чоловік, з якого вийшли біси, сидів при ногах Ісуса, зодягнений та при умі – і злякались. 36. Наочні свідки їм розповіли, як вилікувався біснуватий. 37. Тоді все населення Геразинської округи почало його просити, щоб відійшов від них, бо великий страх огорнув їх. І він увійшов до човна й повернувся. 38. А чоловік, з якого вийшли біси, просив Ісуса, щоб бути з ним, але він відпустив його, кажучи: 39. «Вернися додому й розкажи все те, що Бог зробив тобі.» Пішов той, сповіщаючи по всьому місті, що Ісус зробив йому

Коментар до тексту

Точне розташування місця де відбулося чудо визначити важко, через різний правопис в окремих манускриптах: мова йде про Гергесинську, Герасинську чи Гадаринську землі. Серед цих трьох різних місцевостей, з огляду на географічні особливості, здається, що саме Гергесинська земля, через її печери та стрімкі урвища в східній частині Галилейського озера, найбільше відповідає розповіді Луки. В Євангелії Луки вже згадувалося про те, як Ісус виганяв демонів (4:31–37:41; 6: 18). Ця ж історія є чітким увиразненням спроможностей Ісуса – ми бачимо екзорцизм багатьох демонів з однієї людини. Сила, яка є в Ісусі перемагає кожну з супротивних сил представлених в чотирьох чудесах в Луки 8:22–56: всі сили – природа (буря на озері), демони (Гергесинський біснуватий ), хвороби (жінка хвора на кровотечу) та смерть (дочка Яіра), – які вважаються сильнішими від людини та протистоять Богові як суперники відносно Його сили, – є представлені безпомічними та слабкими в цій частині Євангелія. Розповідь Луки дуже промовисто засвідчує – зв’язок з Ісусом приносить безпеку. Лука запрошує до особистого свідчення: звільнений чоловік хоче залишитись з Ісусом, проте  повинен піти до свого дому й розповісти всім, що зробив для нього Бог в Ісусі Христі. Таким чином Ісус вказує, що найважливішим є свідчення, яке можна реалізувати в різний спосіб: одні повинні йти за Ним щоб розділити Його місійний спосіб життя, інші ж – повинні йти до власного дому, щоб серед своїх найближчих чи знайомих, які можливо вже думають, що все знають про них, а навіть повісили якісь ярлики – засвідчити нове життя, яке почалося в них після зустрічі з Ісусом.   

Meditatio (розважання)

«Наочні свідки їм розповіли, як вилікувався біснуватий. 37. Тоді все населення Геразинської округи почало його просити, щоб відійшов від них, бо великий страх огорнув їх.»  Люди цієї землі  виявляють страх, який вказує на те, що вони визнають, але не приймають Божу присутність. Економічні причини стоять вище добра людини – ситуація дуже знайома для будь-якого часу й відлунює певним холодом, що засвідчує також про своєрідне опанування, на перший погляд, нормальних людей.

Реакція та певна активність населення Геразинської (точніше Гергесинської) округи з’являються щойно тоді, коли порушено економічну сторону їх особистого життя. Те, що цей страждаючий чоловік був з їхнього міста – не за дуже завдавало їм клопотів. Він «якось жив», і вони собі спокійно жили поруч. «Пастухи кинулися в розтіч» (дуже сильно та жваво зарухалися), «люди налякалися» (відчули дискомфорт, біль), – загалом усіх огорнув страх, – бо пропали свині. Економічна  втрата, а також «уявлення, які тоді побутували у греків, – про небезпечність чудотворців»[1], –  спонукали їх попросити Ісуса піти, – хто знає як Він ще може порушити їх спокій, та що ще це може їм коштувати.

Ситуації в яких «свині» (чи будь-який  інший меркантильний  чи економічний інтерес) важливіші від людей – дуже часто мають місце і сьогодні. Це ознака страшної деградації людини. Шлях до звільнення може запропонувати тільки Христос, який єдиний може повернути людину до гідного для неї життя, не порушуючи її свободу. Інколи люди, маючи хибні уявлення про Бога, бояться зустрічі з Христом саме через страх втрати цієї ж свободи, але так промовляє страх зраненої гріхом (та обманутої лукавим) людини. Сьогоднішня розповідь Євангелія дуже промовисто демонструє, що насправді відбувається в результаті такої зустрічі.

Oratio (молитва)

Ісусе, даруй мені мудрість завжди ставити добро інших людей на перше місце й не боятися витрачати на цей свій час чи якісь ресурси…

Contemplatio (споглядання)

В цій історії  учні Ісуса (як і ми, які читаємо, чи слухаємо цю розповідь) є свідками цієї надзвичайної події. Чи ми готові стати на бік Ісуса? Чи ми спроможні поставити служіння  людям пріоритетом нашого життя?  Чи багато людей, серед котрих ми живемо, дізнаються від нас, що може і хоче зробити в їхньому житті Ісус, та що Бог для них не пожалів життя власного Сина?


[1] Craig. S. Keener. The IVP Bible Background Commentary. New Testament. 2nd Edition. IVP Academic Downers Grove Ill. 2014, P. – 201

2 коментарі до “23-тя неділя після П’ятидесятниці. Зцілення одержимого (Лк 8:26–39)”

  1. Анастасія

    Отче Юріє, дякую за вашу працю та ділення Словом Божим. Нехай Воно буде для усіх нас світлом та джерелом сили до життя у Христу.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *