20-й тиждень після П’ятидесятниці. Субота. Покликання Матея Леві (Лк 5:27–32)

Час прочитання: 6 хвилин

Lectio (читання)

«Після цього Він вийшов, побачив митника, Леві на ім’я, що сидів на митниці, і сказав до нього: “Ходи за Мною!”. 28. І той, кинувши все, встав і пішов за Ним. 29. Потім Леві справив для Нього бенкет великий у своїй хаті; була ж там з ними за столом велика сила митарів та інших. 30. Фарисеї та їхні книжники нарікали і, звертаючись до Його учнів, говорили: “Чого ви з митарями і грішниками їсте і п’єте?”. 31. Ісус у відповідь сказав їм: “Не ті, що при добрім здоров’ї, потребують лікаря, лише хворі. 32. Я прийшов не щоб праведників кликати до покаяння, а грішних”».

Коментар до тексту

Текст читання дня розповідає про покликання митаря Леві та нездатність фарисеїв – «закостенілих праведників» − радіти його наверненням. У Євангелії від Матея Леві названий Матеєм: «Ідучи звідтіля, Ісус побачив мимохідь чоловіка на ім’я Матей, що сидів на митниці, і сказав до нього: “Іди за мною!”. Той устав і пішов слідом за Ним» (9:9). Євреї трактували Матея як зрадника, тому що, збираючи податки, він мусів контактувати з римською окупаційною владою. «Коли Ісус покликав Матея, він сидів на митному посту (Мт 9:9) і збирав податки для Ірода Антипи, можливо, це відбувалося при комерційному торговому шляху приблизно 6,4 км від Капернаума. Позаяк Євангеліє згадує, що Ісус був у Капернаумі (Мт 9:1,7,10; пор. Мт 4:13), то податкова будка Матея могла бути і біля Галилейського моря в Капернаумі, бо Ірод також оподатковував рибалок. Під час його покликання у першому Євангелії його називають Матеєм (9:9), а в Євангелії від Марка та Луки − «Леві, син Алфея» (Мк 2:14) та «Леві» (Лк 5:27). Причина різних імен апостола викликала багато дискусій, але більшість науковців уважає, що у цього митаря було два імені – Матей Леві, які він або мав від народження, або прийняв після навернення. Його професія збирача податків означає, що він навчився писарської техніки та вмів писати, а те, що він був галилейським християнином-євреєм указує на його здатність тлумачити слова та вчинки Ісуса з огляду на месіанські очікування Старого Завіту»[1].

Meditatio (розважання)

«І той, кинувши все, встав і пішов за Ним». Інколи можна почути, що людина іде за Ісусом, відповідає на Його покликання, але не чується вповні щасливою. Яка причина? Мені видається, що цей короткий вірш в Лк 5:28 дає чудову пораду, як бути щасливим учнем Ісуса. Увесь вірш складається з трьох важливих акцентів, і для того, щоб вони були ефективними, треба виконати усі три: не можна вибратитой чи той, який більше до вподоби.

Кинувши все. У Нагірній проповіді Ісус каже: «Ніхто не може двом панам служити: бо або одного зненавидить, а другого буде любити, або триматиметься одного, а того знехтує. Не можете Богові служити і мамоні». Кинути все – це поставити на Ісуса все, зробити Його головним пріоритетом нашого життя, проголосити Його Господом нашого минулого, теперішнього і майбутнього. Щоби Бог міг діяти в нашому житті, потрібен «добрий контакт». Як сказав одного разу великий євангелізатор Латинської Америки Хосе Прадо Флорес: «Бог не вимагає багато… Він хоче всього!».

Устав. У відповідь на слово Ісуса Леві випростався. Заклик (виклик) Христа підніс Леві над його щоденним існуванням. До речі, тут вжито грецький дієприкметник ἀναστὰς / anastas, точніше можна було б перекласти «вставши, підвівшись». Це слово походить від дієслова ἀνίστημι / anistimi – дослівно «встати, воскреснути». Звідси й іменник ἀνάστασις / anastasis – «воскресіння». Отож, слово Ісуса немовби «воскресило» Леві – вивело його із стану грішного життя до нового життя з Христом.

Пішов за Ним. Цей короткий вислів мовою Луки, як ів інших євангелистів, є формулою, яка позначає учнівство – творить образ учня Ісуса. Грецькою, якою написаний Новий Завіт, ці слова передано так: «ἠκολούθει αὐτῷ / ikoluvtiavto» – дослівно «довірився Йому», «послідував за Ним», «став Йому слухняний».

Отож, аби бути щасливим, вільним, жити життям (а не животіти, виживати чи існувати), треба відважитися поставити на Ісуса все (кинувши усе), щодня вслухатися в Його Слово, яке здатне постійно підносити нас над усім тлінним (Леві встав), та просто йти за Ісусом, тобто слухати Його, довіряти Йому, наслідувати Його, як це зробив Леві, – пішов за Ним.

Oratio (молитва)

Ісусе, даруй мені благодать, щоб я міг щодня, подібно до Леві, відкидати все другорядне, слухати Твоє Слово, підноситись над усім суєтним і тихо, але впевнено йти за Тобою…

Contemplatio (споглядання)

У книзі Одкровення, в посланні до вірних Лаодикійської Церкви, Христос каже: «Знаю твої діла, що ні зимний ти, ні гарячий. Якби ти зимний був або гарячий… От стою при дверях і стукаю: як хто почує голос Мій і відчинить двері, увійду до нього і вечерятиму з ним і він зо Мною. 21. Переможному дам сісти зо Мною при престолі Моїм, як і Я переміг і сів з Отцем Моїм на престолі Його. 22. Хто має вухо, нехай слухає, що Дух говорить Церквам» (Од 3:15, 20–22). Відповісти на заклик Христа біблійною мовою означає розділити з Ним трапезу – Його життя. Дві тисячі років тому Леві показав, як це можна зробити. Тепер наша черга…


[1] The ESV Study Bible. Crossway Bibles 2008. Bible Works 11 electronic edition. Matthew: Author and Title. Mt 9:9.

1 коментар до “20-й тиждень після П’ятидесятниці. Субота. Покликання Матея Леві (Лк 5:27–32)”

  1. Світлана

    Ісусе, укріпи мою віру, щоб я могла гідно нести свій хрест.Зростати духовно і не відступати від того шляху, який веде до Тебе.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *