Lectio (читання)
«Плід світла є в усьому, що добре, що справедливе та правдиве. 10. Шукайте пильно того, що Господеві подобається. 11. Не беріть участи в безплідних ділах темряви, а радше їх картайте, 12. бо що ті люди потай виробляють, соромно й казати. 13. Усе, що ганиться, стає у світлі явним, а все, що виявляється, стає світлом. 14. Тому говорить: “Прокинься, о сплячий, і встань із мертвих, а Христос освітить тебе!”. 15. Тож уважайте пильно, як маєте поводитися, – не як немудрі, а як мудрі, 16. використовуючи час, бо дні лихі. 17. Тому не будьте необачні, а збагніть, що є Господня воля. 18. І не впивайтеся вином, яке доводить до розпусти, а сповнюйтеся Духом. 19. Проказуйте між собою вголос псалми й гимни та духовні пісні, співайте та прославляйте у серцях ваших Господа».
Коментар до тексту
«Послання до Ефесян називають вершиною богослов’я Нового Завіту. Завдяки описові грандіозного Божого задуму щодо всього людства це один із найпіднесеніших творів серед усієї епістолярної спадщини св. Павла. Структуру цього послання можна дуже легко запам’ятати: три перші глави (Еф 1–3) говорять про те, що Бог зробив для нас у Христі Ісусі, – це т зв. вертикальний вимір. У трьох наступних главах (Еф 4–6) йдеться про те, як ми, учні Ісуса та члени Його Церкви, завдяки отриманим великим благодатям і дарам повинні жити та що маємо робити один для одного, – це т. зв. горизонтальний вимір.
Текст Еф 5:9–19 міститься у другій частині послання та є елементом повчання про нове життя у любові в Еф 5:1–20. Тут апостол Павло дає загальні вказівки, як християни повинні жити святим життям. Він зосереджується на мудрості в мові, чистоті статевого життя, автентичних стосунках та спілкуванні, а також на інших подібних аспектах боговгодного життя»[1].
Meditatio (розважання)
«Шукайте пильно того, що Господеві подобається». Людина потребує, щоб її любили. Інколи ми цього не усвідомлюємо, але маємо потребу любити інших і бути любленими. Проте дуже важливо, щоби ці бажання й потреби не перетворювали наше життя на якусь кон’юнктуру чи підлабузництво тільки для того, щоб мати чиюсь увагу чи визнання. Хоча іноді ми хочемо подобатися людям для того, щоб нас любили, цінували, поважали, але такі бажання ніколи не повинні повністю зумовлювати нашу поведінку та керувати нашим життям.
Часом можемо прагнути отримати кращу винагороду або якесь підвищення, тому намагаємося сподобатися тим, від кого залежать такі рішення, але важливо, щоб ми ніколи не йшли на компроміс із своїм сумлінням, позаяк подобатися людям в усьому та подобатися усім – це не тільки неможливо, але здебільшого навіть шкідливо для нашого духовного здоров’я.
Та є одна особа, якій більше ніж варто намагатися подобатися завжди. Цією особою є Бог, Який найповнішою мірою відкрив Себе нам в особі Господа нашого Ісуса Христа. Ми покликані до того, щоби Божі стандарти і бажання стали нашими. Cв. Павло навчає цього в різних листах: «І не вподібнюйтеся до цього світу, але перемінюйтесь обновленням вашого розуму, щоб ви переконувалися, що то є воля Божа, що добре, що вгодне, що досконале» (Рим 12:2); «Духа не гасіте, 20. пророцтва не легковажте, 21. усе перевіряйте; тримайте те, що добре, 22. і стримуйтесь від усякого роду лукавства» (1 Сол 5:19–22); «Тому й намагаємося з усіх сил Йому подобатися: чи ми в тілі, чи поза тілом» (2 Кор 5:9).
Oratio (молитва)
Ісусе, наповни моє серце постійним бажанням подобатися Тобі в усьому…
Contemplatio (споглядання)
Вислів «шукайте пильно» у грецькому оригіналі передано одним дієсловом «δοκιμάζω / dokimadzo», яке може означати «досліджувати, вивчати, оцінювати, розпізнавати, перевіряти». Св. Павло запрошує нас докладати зусиль, щоби пізнавати те, що до вподоби Господеві. «Біблія дає нам загальні життєві принципи, але Ісусові послідовники мусять вживати мудрість, щоб розрізняти, як застосовувати ці принципи до конкретних питань їхнього життя. Великою допомогою у проблемних ситуаціях може слугувати книга Приповідок, з якої варто почерпнути приклади мудрого життя та як приймати правильні життєві рішення, які подобаються Господеві»[2].
[1] о. Юрій Щурко, Коментар до Апостола на Понеділок Святого Духа. Пресвятої Трійці // Коментарі до недільного Апостола / упор. о. Тарас Барщевський. – Львів: Свічадо, 2017, С. 58.
[2] Там само. – С. 60.
Дуже дякую
Дякую за науку. Господи, дай мені стриманості і мудрості в мові, в спілкуванні з ближніми та любові до них. Алилуя!
Божа премудросте,наповнюй мене.
Слава Ісусу Христу!
О.Юрій, дуже дякую Вам за Коментар до тексту і за ділення роздумами!
Люблю Послання до Ефесян, тому було приємно дізнатися, що його називають вершиною богослів‘я Нового Завіту. Також дякую за пояснення структури Послання. Насправді, вона дуже чітка і легка для запам‘ятання. Подумалося, що вертикальний і горизонтальний виміри Послання наче творять Хрест Спасіння…
Мене торкнули слова «Шукайте пильно того, що Господеві подобається»(Еф.5:10).
З пояснення дізналася, що у грецькому оригіналі ця фраза передана одним словом з різними відтінками значення. Мені найбільше до вподоби – «розпізнавати». Розпізнавти волю Божу для конкретної ситуації треба на щирій молитві. І Бог відкриває,- не раз це досвідчила. Але сьогодні зрозуміла, що добре перед такою молитвою наповнитися Святим Духом – через особисту прославу і подяку Господу за численні Його добродійства. (Еф.5:17,18). Сьогодні побачила цей зв‘язок. Тоді легше буде почути Господа, а Святий Дух попровадить у правильному напрямку. Адже своїми зусиллями ми не здатні чинити те, що угодно Богові.
— Господи, дякую за Твоє Животворяще Слово і за всіх Його служителів!
Прошу Твого благословення, міцного здоров‘я і захисту для наших добрих пастирів!
Амінь.
Слава Ісусу Христу! Щиро дякую Вам!
Господи,хочу бути вірним і подобатися тобі…